Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 41. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 41. týdnu 2008

Středa 8. října ve 22:30 SELČ
- od 6. do 12.října

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 8. října ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb, počátkem týdne se jeho srpek ve tvaru písmene "D" promítá na večerní oblohu do souhvězdí Střelce nedaleko Jupitera. 7. října v 11 hodin 4 minuty je Měsíc v první čtvrti.

V tomto týdnu máme poslední příležitost pozorovat večerní průlety Mezinárodní kosmické stanice ISS, stanice se znovu objeví na ranní obloze až 22. října. Nejjasnější přelet uvidíme ve východních Čechách ve středu 8.10. večer, v době od 18 h 45 min do 18 h 50 min. ISS poletí ve směru od západu k jihovýchodu; proletí kolem jasné hvězdy Arkturus v souhvězdí Pastýře, souhvězdím Hada, Hadonoše, Střelce, těsně mine Měsíc v souhvězdí Kozoroha. Nad obzorem jsou v době přeletu také dvě nejjasnější planety, a to Venuše (nízko nad jihozápadem, jasnost -3,9 mag, pohybuje se souhvězdím Váhy) a Jupiter (nad jihem, -2,3 mag, Střelec), který zapadá koncem týdne kolem půl jedenácté. Další okem viditelná planeta, Saturn (1,0 mag, Lev), svítí na ranní obloze nad východním horizontem od půl páté ráno.

8. října nastává maximum meteorického roje Drakonid, který souvisí s kometou 21P/Giacobini-Zinner. Výrazná aktivita roje byla zaznamenána naposledy v roce 2005, mohutné meteorické deště nastaly v letech 1933 a 1946.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.