Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 41. týdnu

Úkazy na obloze ve 41. týdnu

- od 8. do 14. října 2007.

Měsíc prochází souhvězdími Lva, Panny, Vah a Štíra. 11. října v 7 h 1 min je v novu, 13. října prochází odzemím (vzdálenost Země-Měsíc: 406 tisíc km)
Planety: Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter, září za večerního soumraku nízko nad jihozápadem. Prochází jižní částí souhvězdí Hadonoše, koncem týdne zapadá již po půl deváté večer. Mars v Blížencích vychází pozdě večer, nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci. Na ranní obloze září velmi jasná Venuše, nedaleko ní se nachází také Saturn; obě planety se promítají do souhvězdí Lva poblíž hvězdy Regulus. Konjunkce Venuše s Regulem nastává 9.10., konjunkce Venuše se Saturnem 15.10.
Zajímavé úkazy: 9. října nastává maximum meteorického roje Drakonid.
Za soumraku a za svítání je možné malými dalekohledy pozorovat kometu C/2007 F1 (Loneos). Kometa se pohybuje souhvězdím Vlasy Bereniky směrem k souhvězdí Pastýře.
V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější z nich bude viditelný 11. října v době od 19 h 24 min – 19 h 29 min. Informace o dalších přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.