Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 41. týdnu

Úkazy na obloze ve 41. týdnu

- od 8. do 14. října 2007.

Měsíc prochází souhvězdími Lva, Panny, Vah a Štíra. 11. října v 7 h 1 min je v novu, 13. října prochází odzemím (vzdálenost Země-Měsíc: 406 tisíc km)
Planety: Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter, září za večerního soumraku nízko nad jihozápadem. Prochází jižní částí souhvězdí Hadonoše, koncem týdne zapadá již po půl deváté večer. Mars v Blížencích vychází pozdě večer, nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci. Na ranní obloze září velmi jasná Venuše, nedaleko ní se nachází také Saturn; obě planety se promítají do souhvězdí Lva poblíž hvězdy Regulus. Konjunkce Venuše s Regulem nastává 9.10., konjunkce Venuše se Saturnem 15.10.
Zajímavé úkazy: 9. října nastává maximum meteorického roje Drakonid.
Za soumraku a za svítání je možné malými dalekohledy pozorovat kometu C/2007 F1 (Loneos). Kometa se pohybuje souhvězdím Vlasy Bereniky směrem k souhvězdí Pastýře.
V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější z nich bude viditelný 11. října v době od 19 h 24 min – 19 h 29 min. Informace o dalších přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz

Kometa se nacházela nedaleko hvězdy delta v souhvězdí Velké medvědice a po obloze se pohybovala rychlostí kolem 5 obloukových vteřin za minutu.