Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 42. týdnu (17.-23.11.2005)

Úkazy na obloze ve 42. týdnu (17.-23.11.2005)

Úkazy na obloze ve 42. týdnu (17. - 23. října 2005)

Měsíc se tento týden promítá do souhvězdí Ryb, Berana, Býka a Blíženců. V noci z 18. na 19.10. prochází na obloze poblíž planety Mars, o den později nedaleko hvězdokupy Plejády. Konjunkce Měsíce s hvězdou Aldebaran v souhvězdí Býka nastává 22.10.

17. října ve 14 h 13 min je Měsíc v úplňku. Nastává zatmění Měsícem, které však u nás není viditelné v žádné fázi.

Planety okem: Merkur je nepozorovatelný, jasná Venuše (-4,3 mag) je viditelná nízko nad jihozápadem za večerního soumraku; přechází ze souhvězdí Štíra do Hadonoše a zapadá již krátce po půl osmé večer. Mars (-2,1 mag, pohybuje se v souhvězdí Berana) vychází již kolem sedmé hodiny večer a je pozorovatelný v průběhu celé noci. Jupiter není viditelný. Po půlnoci vychází nažloutlý Saturn (Rak, 0,3 mag), spatříme ho nedaleko hvězdokupy Jesličky.

Zajímavé úkazy: 22.10. nastává maximum meteorického roje Orionid, pozorování však ruší Měsíc.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.