Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 42. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 42. týdnu 2008

Středa 15. října ve 22:30 SELČ
- od 13. do 19.října

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 15. října ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 14. října ve 22 h 3 min v úplňku, 17. října v 8 h prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (363 823 km). V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Ryb, Berana a Býka. 16. a 17.10. projde nedaleko hvězdokupy Plejády v Býku, 18.10. je v konjunkci s hvězdou Aldebaran, nejjasnější stálicí tohoto souhvězdí.
Planety sluneční soustavy: Venuši (jasnost -4,0 mag) najdeme na večerní obloze nízko nad jihozápadem. Zapadá již kolem čtvrt na osm večer, tedy zhruba hodinu po Slunci. Koncem týdne přejde ze souhvězdí Vah do Štíra. Jupiter (-2,3 mag) se pohybuje nad jihem až jihozápadem, promítá se do souhvězdí Střelce. Zapadá po 22. hodině. Na ranní obloze svítí od čtyř hodin v souhvězdí Lva planeta Saturn (1,0 mag), koncem týdne se nízko nad východem objeví také Merkur (jasnost v průběhu týdne stoupá z 1,9 na -0,1 mag). Pohybuje se souhvězdím Panny, pozorovací podmínky se stále zlepšují. V dalekohledu jsou v první polovině noci viditelné planety Uran (5,7 mag, v souhvězdí Vodnáře) a také Neptun (7,9 mag, v sousedním souhvězdí Kozoroha). Podrobné mapky s pozicí těchto planet si můžete vyžádat na adrese ukazy@seznam.cz.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.