Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 42. týdnu -

Úkazy na obloze ve 42. týdnu -

od 15. do 21. října 2007

Měsíc je 19. října v 10 h 33 min v první čtvrti. Tento týden prochází na obloze souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 16.10. večer se promítá nedaleko Jupitera.
Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný. Velmi jasná Jitřenka - Venuše září před východem Slunce vysoko nad jihovýchodem. Vychází kolem čtvrt na čtyři, je nejjasnějším objektem ranní oblohy. Nedaleko Venuše svítí nažloutlý Saturn; obě planety se pohybují v souhvězdí Lva, poblíž se nachází také nejjasnější stálice souhvězdí Lva, hvězda Regulus. Večer za soumraku svítí nízko nad jihozápadem v Hadonoši Jupiter, kolem půl desáté večer vychází planeta Mars, promítá se do souhvězdí Blíženců.
Zajímavé úkazy: Koncem týdne můžeme pozorovat zvýšený výskyt meteorů roje Orionid, maximum nastává 21.10.
Celý týden jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Stanice je viditelná i bez dalekohledu jako pomalu letící, velmi jasná „hvězda“. Aktuální informace o přeletech získáte odesláním dotazu na adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
Na večerní obloze je velmi nízko nad obzorem pozorovatelná kometa C/2007 F1 (LONEOS). V tomto týdnu se pohybuje v souhvězdí Pastýře nedaleko jasné hvězdy Arcturus. K jejímu sledování je výhodné použít silnější triedr.

Iridium 86