Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 43. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 43. týdnu 2008

Středa 22. října ve 22:30 SELČ
- od 20. do 26. října

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 22. října ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstupuje 23. října ve 3 h 8 min do znamení Štíra.
Měsíc se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 22.10. ráno projde kolem hvězdokupy Jesličky v Raku, 25. ráno nedaleko planety Saturn. 21. října ve 13 h 55 min je Měsíc v poslední čtvrti.
Planety viditelné okem: Výhodné pozorovací podmínky nastávají u Merkura. 22. října je v největší západní elongaci (tedy v největší úhlové vzdálenosti od Slunce), planetu spatříme ráno za svítání nízko nad východojihovýchodem, v souhvězdí Panny. Jeho jasnost v průběhu týdne stoupá z -0,4 na -0,8 mag, v době největší elongace vystupuje zhruba 10 stupňů nad horizont. K vyhledání je výhodné použít malý triedr. Na ranní obloze svítí v souhvězdí Lva také Saturn (jasnost 1,0 mag), který vychází kolem půl čtvrté ráno. Velmi jasná Venuše (-4,0 mag) září večer nízko nad jihozápadem, pohybuje se v souhvězdí Štíra a Hadonoše. Jupiter (-2,2 mag) ve Střelci zapadá dvě hodiny před půlnocí.
Zajímavé úkazy: 21. října nastává maximum meteorického roje Orionid, pozorování "padajících hvězd" však bude rušit Měsíc. V době maxima se očekává frekvence 20 - 50 meteorů za hodinu, radiant se nachází v severovýchodní části souhvězdí Orion poblíž hranice s Blíženci, nejjasnější hvězda v okolí radiantu je Alhena (gama Gem). Radiant Orionid vychází hodinu před půlnocí.
V neděli 26. října skončí letní čas, ručičky hodinek se ve 3 hodiny středoevropského letního času posunou o hodinu zpět, na 2 hodinu středoevropského času.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd