Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 43. týdnu (23.-29. října 2006)

Úkazy na obloze ve 43. týdnu (23.-29. října 2006)

Úkazy na obloze ve 43. týdnu (23.–29. října 2006)

Slunce vstupuje 23.10. v 15 h 26 min do znamení Štíra.

Měsíc je 29.10. ve 22 h 25 min v první čtvrti. Prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, jižním výběžkem Hadonoše, Střelcem a souhvězdím Kozoroha.

Planety: hodinu po půlnoci vychází Saturn. Jeho jasnost je 0,6 mag, pohybuje se souhvězdím Lva. V dalekohledu je až do třetí hodiny ranní pozorovatelný Uran (5,8 mag, Vodnář); poblíž Uranu se nachází také Neptun (7,9 mag, Kozoroh). Koncem týdne zapadá o půl jedné SELČ.

Zajímavé objekty:

• Malými dalekohledy je stále dobře viditelná kometa C/2006 M4 (SWAN). V tomto týdnu prochází souhvězdím Severní koruny, 27. října vstupuje do Herkula. Nejvýše nad obzorem je večer po setmění, najdeme ji jako mlhavý obláček nevysoko nad západoseverozápadním obzorem. 25.10. prochází v nejmenší vzdálenosti od Země.
  • V tomto týdnu jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Informace o nejjasnějších přeletech získáte např. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

V neděli 29. října skončí letní čas. Ručičky hodinek se ve 3 h středoevropského letního času posunou o hodinu zpět, na druhou hodinu středoevropského času.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.