Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 43. týdnu (23.-29. října 2006)

Úkazy na obloze ve 43. týdnu (23.-29. října 2006)

Úkazy na obloze ve 43. týdnu (23.–29. října 2006)

Slunce vstupuje 23.10. v 15 h 26 min do znamení Štíra.

Měsíc je 29.10. ve 22 h 25 min v první čtvrti. Prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, jižním výběžkem Hadonoše, Střelcem a souhvězdím Kozoroha.

Planety: hodinu po půlnoci vychází Saturn. Jeho jasnost je 0,6 mag, pohybuje se souhvězdím Lva. V dalekohledu je až do třetí hodiny ranní pozorovatelný Uran (5,8 mag, Vodnář); poblíž Uranu se nachází také Neptun (7,9 mag, Kozoroh). Koncem týdne zapadá o půl jedné SELČ.

Zajímavé objekty:

• Malými dalekohledy je stále dobře viditelná kometa C/2006 M4 (SWAN). V tomto týdnu prochází souhvězdím Severní koruny, 27. října vstupuje do Herkula. Nejvýše nad obzorem je večer po setmění, najdeme ji jako mlhavý obláček nevysoko nad západoseverozápadním obzorem. 25.10. prochází v nejmenší vzdálenosti od Země.
  • V tomto týdnu jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Informace o nejjasnějších přeletech získáte např. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

V neděli 29. října skončí letní čas. Ručičky hodinek se ve 3 h středoevropského letního času posunou o hodinu zpět, na druhou hodinu středoevropského času.