Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 44. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 44. týdnu 2008

Středa 29. října ve 21:30 SEČ
- od 27. října do 2. listopadu

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 29. října ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 1.11. večer se promítá vlevo od Venuše, 2. a 3.11. večer nedaleko Jupitera. 29. října v 0 h 14 min je Měsíc v novu.
Planety sluneční soustavy: Merkur (jasnost -0,8 mag) je pozorovatelný ráno za svítání nízko nad východojihovýchodem, počátkem týdne vychází krátce po páté hodině. Pohybuje se v souhvězdí Panny, 30.10. je v konjunkci s hvězdou Spika. Na ranní obloze svítí v souhvězdí Lva také planeta Saturn (1,1 mag). Večer za soumraku září nízko nad jihozápadem velmi jasná Venuše (-4,0 mag), která tento týden zapadá v 18 h 10 min. Prochází jižní oblastí souhvězdí Hadonoše. Výrazným objektem večerní oblohy je také Jupiter (-2,2 mag, Střelec), počátkem listopadu zapadá kolem půl deváté.
Zajímavé úkazy a objekty: 27. října prochází planetka (4) Vesta v nejmenší vzdálenosti od Země, 30. října je v opozici se Sluncem - nastávají ideální pozorovací podmínky. Objekt se pohybuje v souhvězdí Velryby, nad obzorem je celou noc. Jasnost planetky je 6,5 mag, k vyhledání stačí malý triedr. Mapku zašleme na požádání.
V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS , bližší informace a časové údaje jsou k dispozici např. na adrese preletyiss@seznam.cz.
29. října prolétá v blízkosti Země (ve vzdálenosti 0,01 astronomické jednotky) planetka 2005 VN. 31. října se k Zemi nejvíce přiblíží asteroid 13681 Monty Python (1997 PY 1). Objekt objevili čeští astronomové M.Tichý a Z.Moravec 7.8.1997 na observatoři Kleť v jižních Čechách.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.