Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 44. týdnu (31. října - 6. listopadu 2005)

Úkazy na obloze ve 44. týdnu (31. října - 6. listopadu 2005)

Měsíc je 2. listopadu ve 2 h 24 min v novu. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. V sobotu 5.11. večer se promítá poblíž Venuše.

Planety pozorovatelné okem: Venuše (jasnost -4,4 mag) přechází ze souhvězdí Hadonoše do Střelce, je viditelná za večerního soumraku nízko nad jihojihozápadem; v největší východní elongaci (47° 6´ od Slunce) je 3. listopadu. Mars (-2,2 mag, promítá se do souhvězdí Berana) je nad obzorem celou noc, nastávají ideální podmínky k jeho pozorování; 30. října byl nejblíže k Zemi, opozice se Sluncem nastává 7. listopadu. Planeta Saturn (0,3 mag, Rak) vychází kolem půl jedenácté v noci, promítá se nedaleko známé hvězdokupy M 44 Jesličky.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.