Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 44. týdnu (31. října - 6. listopadu 2005)

Úkazy na obloze ve 44. týdnu (31. října - 6. listopadu 2005)

Měsíc je 2. listopadu ve 2 h 24 min v novu. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. V sobotu 5.11. večer se promítá poblíž Venuše.

Planety pozorovatelné okem: Venuše (jasnost -4,4 mag) přechází ze souhvězdí Hadonoše do Střelce, je viditelná za večerního soumraku nízko nad jihojihozápadem; v největší východní elongaci (47° 6´ od Slunce) je 3. listopadu. Mars (-2,2 mag, promítá se do souhvězdí Berana) je nad obzorem celou noc, nastávají ideální podmínky k jeho pozorování; 30. října byl nejblíže k Zemi, opozice se Sluncem nastává 7. listopadu. Planeta Saturn (0,3 mag, Rak) vychází kolem půl jedenácté v noci, promítá se nedaleko známé hvězdokupy M 44 Jesličky.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Tisíce hvězd

Panorama z 12 snímků, minutová expozcie jak na oblohu tak na popředí, vyjímkou je postava, tu jsem vyfotil na 30 sekund, zesvětlil a odebral šum. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.