Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 45. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 45. týdnu 2008

Středa 5. listopadu ve 21:30 SEČ
- od 3. do 9. listopadu

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 5. listopadu ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 6. listopadu v 5 h 3 min v první čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. Počátkem týdne se na večerní obloze promítá poblíž jasného Jupitera, 6.11. v těsné blízkosti planety Neptun, 8.11. nedaleko Uranu.
Planety sluneční soustavy: Velmi jasnou Venuši (jasnost -4,0 mag) spatříme za večerního soumraku nízko nad jihozápadem. Jupiter ve Střelci (-2,1 mag) zapadá po osmé hodině večer. Na ranní obloze svítí od půl druhé planeta Saturn (1,1 mag), promítá se do souhvězdí Lva. Počátkem týdne je nízko nad východojihovýchodem pozorovatelný také Merkur (-0,9 mag), pohybuje se v souhvězdí Panny nedaleko nejjasnější stálice tohoto souhvězdí, hvězdy Spika.
Až do 10. listopadu můžeme na ranní obloze pozorovat také přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Nejjasnější průlet nad územím Prahy uvidíme šestého listopadu v době od 5 h 8 min do 5 h 11 min. Stanice se objeví v souhvězdí Blíženců nedaleko hvězd Castor a Pollux, proletí Lvem, těsně mine planetu Saturn. Další období viditelnosti večerních přeletů ISS začíná 21.11. Podrobné informace o průletech ISS včetně trajektorie získáte např. dotazem odeslaným na adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.