Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 45. týdnu (7. - 13. listopadu 2005)

Úkazy na obloze ve 45. týdnu (7. - 13. listopadu 2005)

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 9. listopadu ve 2 h 56 min je v první čtvrti, 10. listopadu v 1 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc = 370 tisíc km).

Planety pozorovatelné okem: Venuše (zdánlivá hvězdná velikost -4,4 mag) se promítá do souhvězdí Střelce. Je viditelná večer krátce po západu slunce nízko nad jihojihozápadem, zapadá již po půl sedmé večer. Mars (-2,2 mag) je pozorovatelný celou noc, 7. listopadu je v opozici se Sluncem; nastávají ideální podmínky k jeho sledování. Saturn (0,3 mag) vychází kolem desáté hodiny večer, nejlépe je viditelný po půlnoci. Prochází souhvězdím Raka, nedaleko něho spatříme také známou hvězdokupu M 44 Jesličky. Na ranní obloze se nízko nad východojihovýchodem objevuje Jupiter (-1,7 mag), promítá se do souhvězdí Panny.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné velmi jasné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.