Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 45. týdnu (7. - 13. listopadu 2005)

Úkazy na obloze ve 45. týdnu (7. - 13. listopadu 2005)

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 9. listopadu ve 2 h 56 min je v první čtvrti, 10. listopadu v 1 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc = 370 tisíc km).

Planety pozorovatelné okem: Venuše (zdánlivá hvězdná velikost -4,4 mag) se promítá do souhvězdí Střelce. Je viditelná večer krátce po západu slunce nízko nad jihojihozápadem, zapadá již po půl sedmé večer. Mars (-2,2 mag) je pozorovatelný celou noc, 7. listopadu je v opozici se Sluncem; nastávají ideální podmínky k jeho sledování. Saturn (0,3 mag) vychází kolem desáté hodiny večer, nejlépe je viditelný po půlnoci. Prochází souhvězdím Raka, nedaleko něho spatříme také známou hvězdokupu M 44 Jesličky. Na ranní obloze se nízko nad východojihovýchodem objevuje Jupiter (-1,7 mag), promítá se do souhvězdí Panny.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné velmi jasné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

Z vrcholu Veľkého Dielu sú 15. júla 2018 o 21:15 SEČ kamerou Canon 550D s objektívom Canon 3,5-5,6/18-135 mm zachytené (zľava) Venuša, Mesiac a Regulus expozíciou 0,8 sekundy pri f = 135 mm, f/5,6 a ISO 800 .