Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 46. týdnu (14.- 20. listopadu 2005)

Úkazy na obloze ve 46. týdnu (14.- 20. listopadu 2005)

Měsíc prochází tento týden souhvězdími Berana, Býka a Blíženců. V noci ze 14. na 15.11. se promítá poblíž Marsu, následující noc nedaleko Plejád. 16.11. v 1h 57 min je Měsíc v úplňku.

Planety pozorovatelné okem: Velmi jasná Venuše (-4,5 mag) září za večerního soumraku v souhvězdí Střelce, tedy nevysoko nad jihojihozápadem. Zapadá kolem tři čtvrtě na sedm. Mars (-2,1 mag, Beran) je pozorovatelný celou noc, planeta Saturn (0,2 mag, Rak) svítí zhruba od půl desáté večer v souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. Na ranní obloze se před půl šestou objevujeJupiter (-1,7 mag), najdeme ho nízko nad východojihovýchodem v souhvězdí Panny.

• 17. listopadu večer nastává maximum meteorického roje Leonid.
  • Počátkem tohoto týdne jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice. Nejjasnější z nich spatříme v pondělí 14. listopadu. Stanice poletí v době od 17 h 52 min do 17 h 56 min zhruba od západu k východu; proletí souhvězdím Herkula, Lyrou, Labutí (těsne mine hvězdu Vega a Deneb) a Pegasem. Jasnost -0,8 mag.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.