Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 46. týdnu (14.- 20. listopadu 2005)

Úkazy na obloze ve 46. týdnu (14.- 20. listopadu 2005)

Měsíc prochází tento týden souhvězdími Berana, Býka a Blíženců. V noci ze 14. na 15.11. se promítá poblíž Marsu, následující noc nedaleko Plejád. 16.11. v 1h 57 min je Měsíc v úplňku.

Planety pozorovatelné okem: Velmi jasná Venuše (-4,5 mag) září za večerního soumraku v souhvězdí Střelce, tedy nevysoko nad jihojihozápadem. Zapadá kolem tři čtvrtě na sedm. Mars (-2,1 mag, Beran) je pozorovatelný celou noc, planeta Saturn (0,2 mag, Rak) svítí zhruba od půl desáté večer v souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. Na ranní obloze se před půl šestou objevujeJupiter (-1,7 mag), najdeme ho nízko nad východojihovýchodem v souhvězdí Panny.

• 17. listopadu večer nastává maximum meteorického roje Leonid.
  • Počátkem tohoto týdne jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice. Nejjasnější z nich spatříme v pondělí 14. listopadu. Stanice poletí v době od 17 h 52 min do 17 h 56 min zhruba od západu k východu; proletí souhvězdím Herkula, Lyrou, Labutí (těsne mine hvězdu Vega a Deneb) a Pegasem. Jasnost -0,8 mag.

Geminida 2017