Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 46. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 46. týdnu 2008

Středa 12. listopadu ve 21:30 SEČ
- od 10. do 16. listopadu

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 12. listopadu ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se pohybuje souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. V noci ze 13. na 14.11. projde těsně kolem hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka. 13. listopadu v 7 h 18 min je v úplňku, 14.11. v 11 h prochází přízemím, ve vzdálenosti 359 tisíc km od Země.
Planety viditelné okem: Na večerní obloze září nízko nad jihozápadem dvojice velmi jasných planet, Jupiter (jasnost -2,1 mag) a Venuše (-4,1 mag). Obě planety se budou v průběhu následujících týdnů k sobě postupně přibližovat, nejtěsnější přiblížení nastane 1. prosince, kdy dojde rovněž k zákrytu Venuše Měsícem. Na ranní obloze svítí od půl druhé nažloutlý Saturn (1,1 mag). Pohybuje se v souhvězdí Lva.
Zajímavé úkazy: Koncem týdne můžeme zaznamenat zvýšený výskyt "padajících hvězd" - meteorů roje Leonid. Maximum nastává 17. listopadu. Radiant, tedy místo na obloze odkud meteory zdánlivě vylétají, se nachází v souhvězdí Lva.

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.