Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 46. týdnu

Úkazy na obloze ve 46. týdnu

– od 12. do 18. listopadu 2007

Měsíc je 17. listopadu ve 23 h 32 min v první čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Štíra, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 17.11. večer se promítá nedaleko planety Neptun.

Planety viditelné okem: Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (jasnost -1,9 mag), zapadá za večerního soumraku; svítí nízko nad jihozápadem v souhvězdí Hadonoše. Načervenalý Mars (-0,9 mag) vychází již kolem sedmé hodiny večer, promítá se do souhvězdí Blíženců. Saturn ve Lvu (0,8 mag) vychází koncem týdne o půlnoci. Nejjasnějším objektem ranní oblohy je Jitřenka – Venuše (-4,3 mag). Pohybuje se v souhvězdí Panny. Kolem půl šesté ráno se nízko nad východojihovýchodem objevuje také Merkur (-0.7 mag). Prochází souhvězdím Panny, koncem týdne přechází do Vah.

Zajímavé úkazy: I v tomto týdnu je celou noc v souhvězdí Persea pozorovatelná i bez dalekohledu kometa 17/P Holmes. Nachází se poblíž nejjasnější stálice tohoto souhvězdí, hvězdy Mirfak. Svým tvarem připomíná kulovou hvězdokupu.
12. listopadu prochází v nejmenší vzdálenosti od Země trpasličí planeta Ceres. Je viditelná malými dalekohledy v souhvězdí Velryby.
18. listopadu nastává maximum meteorického roje Leonid.

Přehled událostí na obloze od 21. 8. do 27. 8. 2017. Měsíc bude v novu, nastává americké úplné zatmění Slunce. Jupiter mizí večer na západě. Saturn je za soumraku nad jihozápadem. V druhé polovině noci uvidíme Neptun a Uran. Ráno se ukazuje Venuše. Aktivita Slunce je střední a je co pozorovat. Po čtveřici startů raket v minulém týdnu očekáváme další dva starty, kterým bude dominovat start Falconu 9 s družicí Formosat-5. Rusové při výstupu na iSS vyzkoušeli nový skafandr.

Částečné zatmění Měsíce 7.8.2017