Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 46. týdnu

Úkazy na obloze ve 46. týdnu

– od 12. do 18. listopadu 2007

Měsíc je 17. listopadu ve 23 h 32 min v první čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Štíra, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 17.11. večer se promítá nedaleko planety Neptun.

Planety viditelné okem: Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (jasnost -1,9 mag), zapadá za večerního soumraku; svítí nízko nad jihozápadem v souhvězdí Hadonoše. Načervenalý Mars (-0,9 mag) vychází již kolem sedmé hodiny večer, promítá se do souhvězdí Blíženců. Saturn ve Lvu (0,8 mag) vychází koncem týdne o půlnoci. Nejjasnějším objektem ranní oblohy je Jitřenka – Venuše (-4,3 mag). Pohybuje se v souhvězdí Panny. Kolem půl šesté ráno se nízko nad východojihovýchodem objevuje také Merkur (-0.7 mag). Prochází souhvězdím Panny, koncem týdne přechází do Vah.

Zajímavé úkazy: I v tomto týdnu je celou noc v souhvězdí Persea pozorovatelná i bez dalekohledu kometa 17/P Holmes. Nachází se poblíž nejjasnější stálice tohoto souhvězdí, hvězdy Mirfak. Svým tvarem připomíná kulovou hvězdokupu.
12. listopadu prochází v nejmenší vzdálenosti od Země trpasličí planeta Ceres. Je viditelná malými dalekohledy v souhvězdí Velryby.
18. listopadu nastává maximum meteorického roje Leonid.

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.