Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 47. týdnu (20.-26.11.2006)

Úkazy na obloze ve 47. týdnu (20.-26.11.2006)

Slunce vstupuje 22. listopadu ve 12 h 1 min do znamení Střelce. V tomto týdnu přechází ze souhvězdí Vah do Štíra.

Měsíc je 20. listopadu ve 23 h 18 min v novu. Prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 26.11. se promítá poblíž Neptunu.

Planety: Merkur (jasnost -0,4 mag) je viditelný na ranní obloze nízko nad jihojihovýchodem. Pohybuje se souhvězdím Vah, 25.11. je v největší západní elongaci. Planety Venuše, Mars a Jupiter nejsou pozorovatelné. Saturn (jasnost 0,5 mag, promítá se poblíž hvězdy Regulus do souhvězdí Lva) vychází o půl jedenácté, Planety Uran a Neptun jsou v dalekohledu viditelné nejlépe večer po západu slunce. Uran (5,8 mag. Vodnář) zapadá kolem půlnoci, Neptun (7,9 mag, Kozoroh) již kolem desáté večer.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální informace o nejjasnějších přeletech lze získat např. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.