Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 47. týdnu (20.-26.11.2006)

Úkazy na obloze ve 47. týdnu (20.-26.11.2006)

Slunce vstupuje 22. listopadu ve 12 h 1 min do znamení Střelce. V tomto týdnu přechází ze souhvězdí Vah do Štíra.

Měsíc je 20. listopadu ve 23 h 18 min v novu. Prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 26.11. se promítá poblíž Neptunu.

Planety: Merkur (jasnost -0,4 mag) je viditelný na ranní obloze nízko nad jihojihovýchodem. Pohybuje se souhvězdím Vah, 25.11. je v největší západní elongaci. Planety Venuše, Mars a Jupiter nejsou pozorovatelné. Saturn (jasnost 0,5 mag, promítá se poblíž hvězdy Regulus do souhvězdí Lva) vychází o půl jedenácté, Planety Uran a Neptun jsou v dalekohledu viditelné nejlépe večer po západu slunce. Uran (5,8 mag. Vodnář) zapadá kolem půlnoci, Neptun (7,9 mag, Kozoroh) již kolem desáté večer.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální informace o nejjasnějších přeletech lze získat např. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.