Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 47. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 47. týdnu 2008

Středa 19. listopadu ve 21:30 SEČ
- od 17. do 23. listopadu

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 19. listopadu ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstupuje 21.11. ve 23 h 44 min do znamení Střelce.
Měsíc je 19.11. ve 22 h 31 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 20. listopadu ráno projde těsně kolem hvězdy Regulus, nejjasnější stálice v souhvězdí Lva, 21. listopadu se na ranní obloze promítá vpravo od Saturnu.
Planety viditelné okem: Večer za soumraku září nízko nad jihozápadem Venuše (jasnost -4,1 mag) a Jupiter (-2,1 mag), obě planety se pohybují v souhvězdí Střelce. Venuše zapadá koncem týdne kolem půl sedmé, Jupiter o hodinu později. Ve druhé polovině noci je ve Lvu dobře viditelný Saturn (1,1 mag).
Zajímavé úkazy: 17. listopadu nastává maximum meteorického roje Leonid, zvýšený výskyt "padajících hvězd" můžeme pozorovat v průběhu celého týdne. Koncem týdne začíná období viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke které je v současné době připojen raketoplán Endeavour. Nejjasnější přelet obou těles uvidíme v neděli 23.11. v době od 17 h 51 min do 17 h 54 min. Stanice proletí nevysoko nad jižním obzorem nedaleko planety Jupiter.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.