Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 47. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 47. týdnu 2008

Středa 19. listopadu ve 21:30 SEČ
- od 17. do 23. listopadu

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 19. listopadu ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstupuje 21.11. ve 23 h 44 min do znamení Střelce.
Měsíc je 19.11. ve 22 h 31 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 20. listopadu ráno projde těsně kolem hvězdy Regulus, nejjasnější stálice v souhvězdí Lva, 21. listopadu se na ranní obloze promítá vpravo od Saturnu.
Planety viditelné okem: Večer za soumraku září nízko nad jihozápadem Venuše (jasnost -4,1 mag) a Jupiter (-2,1 mag), obě planety se pohybují v souhvězdí Střelce. Venuše zapadá koncem týdne kolem půl sedmé, Jupiter o hodinu později. Ve druhé polovině noci je ve Lvu dobře viditelný Saturn (1,1 mag).
Zajímavé úkazy: 17. listopadu nastává maximum meteorického roje Leonid, zvýšený výskyt "padajících hvězd" můžeme pozorovat v průběhu celého týdne. Koncem týdne začíná období viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke které je v současné době připojen raketoplán Endeavour. Nejjasnější přelet obou těles uvidíme v neděli 23.11. v době od 17 h 51 min do 17 h 54 min. Stanice proletí nevysoko nad jižním obzorem nedaleko planety Jupiter.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.