Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 47. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 47. týdnu 2008

Středa 19. listopadu ve 21:30 SEČ
- od 17. do 23. listopadu

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 19. listopadu ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstupuje 21.11. ve 23 h 44 min do znamení Střelce.
Měsíc je 19.11. ve 22 h 31 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 20. listopadu ráno projde těsně kolem hvězdy Regulus, nejjasnější stálice v souhvězdí Lva, 21. listopadu se na ranní obloze promítá vpravo od Saturnu.
Planety viditelné okem: Večer za soumraku září nízko nad jihozápadem Venuše (jasnost -4,1 mag) a Jupiter (-2,1 mag), obě planety se pohybují v souhvězdí Střelce. Venuše zapadá koncem týdne kolem půl sedmé, Jupiter o hodinu později. Ve druhé polovině noci je ve Lvu dobře viditelný Saturn (1,1 mag).
Zajímavé úkazy: 17. listopadu nastává maximum meteorického roje Leonid, zvýšený výskyt "padajících hvězd" můžeme pozorovat v průběhu celého týdne. Koncem týdne začíná období viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke které je v současné době připojen raketoplán Endeavour. Nejjasnější přelet obou těles uvidíme v neděli 23.11. v době od 17 h 51 min do 17 h 54 min. Stanice proletí nevysoko nad jižním obzorem nedaleko planety Jupiter.

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.