Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 47. týdnu

Úkazy na obloze ve 47. týdnu

- od 19. do 25. listopadu 2007

Slunce vstupuje 22. listopadu v 17 h 49 min do znamení Střelce.
Měsíc bude 24.11. v 15 h 30 min v úplňku. Týž den, hodinu po půlnoci, prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (vzdálenost Země-Měsíc: 357 tisíc km). Na obloze se promítá do souhvězdí Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 24.11. prochází poblíž hvězdokupy M 45 Plejády v souhvězdí Býka, 25.11. ráno nastává konjunkce Měsíce s nejjasnější hvězdou tohoto souhvězdí, stálicí Aldebaran.
Planety viditelné okem: Jupiter (jasnost –1,8 mag) zapadá za večerního soumraku, je viditelný v souhvězdí Hadonoše velmi nízko nad jihozápadem. Období jeho viditelnosti končí. Načervenalý Mars (-1,1 mag) vychází večer již kolem půl sedmé, promítá se do souhvězdí Blíženců. Nejlépe je pozorovatelný ve druhé polovině noci. Saturn (0,8 mag) ve Lvu vychází před půlnocí, velmi jasná Venuše (-4,2 mag) září před východem slunce vysoko na ranní obloze. V tomto týdnu prochází souhvězdím Panny. Nedaleko Venuše, v sousedním souhvězdí Vah, je nízko nad jihovýchodem pozorovatelný také Merkur (-0,7 mag). I když jeho jasnost v průběhu týdne mírně stoupá, výška planety nad obzorem se postupně snižuje.

V souhvězdí Persea, poblíž jeho nejjasnější hvězdy Mirfak, je stále dobře viditelná kometa 17/P Holmes, pozorování však bude rušit Měsíc.
Až do 22. listopadu jsou z našeho území viditelné ranní přelety ISS. Časové údaje včetně trajektorie letu lze získat např. na stránce www.heavens-above.com.

Stopy hvězd