Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 48. týdnu (28. listopadu - 4. prosince 2005)

Úkazy na obloze ve 48. týdnu (28. listopadu - 4. prosince 2005)

Měsíc je 1. prosince v 16 h v novu. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 28. 11. ráno je v konjunkci s hvězdou Spika v souhvězdí Panny (nastává zákryt, z našeho území nepozorovatelný), 29.11. prochází na obloze kolem Jupiteru. Přiblížení Venuše a Měsíce můžeme pozorovat 4.12. večer.

Planety pozorovatelné okem: Merkur je viditelný ráno nízko nad jihovýchodem v souhvězdí Vah, pozorovací podmínky se postupně zlepšují a jeho jasnost stoupá. Venuše (-4,4 mag) je - s výjimkou Měsíce - nejjasnějším objektem večerní oblohy, zapadá krátce před sedmou hodinou, promítá se do souhvězdí Střelce. Mars (-1,7 mag, Beran) je viditelný celou noc s výjimkou ranních hodin, planeta Jupiter (-1,7 mag, přechází ze souhvězdí Panny do Vah) září na ranní obloze v nevelké výšce nad obzorem. Saturn (0,2 mag) vychází kolem půl deváté večer, nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci. Promítá se nedaleko hvězdokupy Jesličky v Raku.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Tisíce hvězd

Panorama z 12 snímků, minutová expozcie jak na oblohu tak na popředí, vyjímkou je postava, tu jsem vyfotil na 30 sekund, zesvětlil a odebral šum. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.