Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 48. týdnu (28. listopadu - 4. prosince 2005)

Úkazy na obloze ve 48. týdnu (28. listopadu - 4. prosince 2005)

Měsíc je 1. prosince v 16 h v novu. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 28. 11. ráno je v konjunkci s hvězdou Spika v souhvězdí Panny (nastává zákryt, z našeho území nepozorovatelný), 29.11. prochází na obloze kolem Jupiteru. Přiblížení Venuše a Měsíce můžeme pozorovat 4.12. večer.

Planety pozorovatelné okem: Merkur je viditelný ráno nízko nad jihovýchodem v souhvězdí Vah, pozorovací podmínky se postupně zlepšují a jeho jasnost stoupá. Venuše (-4,4 mag) je - s výjimkou Měsíce - nejjasnějším objektem večerní oblohy, zapadá krátce před sedmou hodinou, promítá se do souhvězdí Střelce. Mars (-1,7 mag, Beran) je viditelný celou noc s výjimkou ranních hodin, planeta Jupiter (-1,7 mag, přechází ze souhvězdí Panny do Vah) září na ranní obloze v nevelké výšce nad obzorem. Saturn (0,2 mag) vychází kolem půl deváté večer, nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci. Promítá se nedaleko hvězdokupy Jesličky v Raku.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.