Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 48. týdnu (28. listopadu - 4. prosince 2005)

Úkazy na obloze ve 48. týdnu (28. listopadu - 4. prosince 2005)

Měsíc je 1. prosince v 16 h v novu. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 28. 11. ráno je v konjunkci s hvězdou Spika v souhvězdí Panny (nastává zákryt, z našeho území nepozorovatelný), 29.11. prochází na obloze kolem Jupiteru. Přiblížení Venuše a Měsíce můžeme pozorovat 4.12. večer.

Planety pozorovatelné okem: Merkur je viditelný ráno nízko nad jihovýchodem v souhvězdí Vah, pozorovací podmínky se postupně zlepšují a jeho jasnost stoupá. Venuše (-4,4 mag) je - s výjimkou Měsíce - nejjasnějším objektem večerní oblohy, zapadá krátce před sedmou hodinou, promítá se do souhvězdí Střelce. Mars (-1,7 mag, Beran) je viditelný celou noc s výjimkou ranních hodin, planeta Jupiter (-1,7 mag, přechází ze souhvězdí Panny do Vah) září na ranní obloze v nevelké výšce nad obzorem. Saturn (0,2 mag) vychází kolem půl deváté večer, nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci. Promítá se nedaleko hvězdokupy Jesličky v Raku.

Kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák se nacházela v jižní části souhvězdí Herkula poblíž rozhraní s Orlem a Hadonošem.