Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 48. týdnu

Úkazy na obloze ve 48. týdnu

- od 26. listopadu do 2. prosince 2007

Měsíc je 1.12. ve 13 h 44 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 26. a 27. listopadu se promítá poblíž planety Mars, 29. listopadu projde těsně kolem hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka. 1. prosince nastává konjunkce Saturnu s Měsícem, nedaleko této dvojice se nachází také nejjasnější hvězda v souhvězdí Lva, stálice Regulus.
Planety viditelné okem: Planety Merkur a Jupiter jsou nepozorovatelné. Saturn (jasnost 0,8 mag) vychází koncem týdne hodinu před půlnocí, pozorovat ho můžeme v souhvězdí Lva nejlépe ve druhé polovině noci. Ráno za svítání září vysoko nad jihovýchodem Jitřenka – Venuše (-4,2 mag). Je nejjasnějším objektem ranní oblohy, pohybuje se v souhvězdí Panny, koncem týdne se přiblíží k nejjasnější stálici tohoto souhvězdí, hvězdě Spika. Načervenalý Mars (-1,3 mag) vychází již zvečera, prochází souhvězdím Blíženců. V prosinci nastávají pro jeho pozorování ideální podmínky: postupně stoupá jasnost i úhlová velikost, nad obzorem bude po celou noc. Opozice se Sluncem nastává na Štědrý den.
Kometa 17/P Holmes je stále dobře viditelná v souhvězdí Persea poblíž hvězdy Mirfak jako mlhavý kruhový obláček. S vyhledáním komety je možné začít hned zvečera po setmění, kdy pozorování nebude rušit Měsíc. Kometa je od nás daleko zhruba 250 milionů kilometrů, vzdaluje se od Země i Slunce a její jasnost bude postupně klesat.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.