Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 49. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 49. týdnu 2008

Středa 3. prosince ve 21:30 SEČ
- od 1. do 7. prosince

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 3. prosince ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. Počátkem týdne jej spatříme v blízkosti Venuše a Jupitera, 3.12. poblíž Neptunu, 5. a 6.12. nedaleko planety Uran. 5. prosince ve 22 h 26 min je Měsíc v první čtvrti.
Planety sluneční soustavy: planety Merkur a Mars jsou nepozorovatelné. Venuše (jasnost -4,2 mag) a Jupiter (-2,0 mag) září na večerní obloze, obě tělesa se promítají do souhvězdí Střelce, Venuše přejde koncem týdne do Kozoroha. Obě planety zapadají kolem devatenácté hodiny. Saturn (1,1 mag) ve Lvu vychází o půlnoci. Dalekohledem jsou na večerní obloze pozorovatelné také planety Uran (5,8 mag, prochází souhvězdím Vodnáře) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh).
Zajímavé úkazy: V prvním prosincovém týdnu jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější z nich uvidíme 2.12. (17:11 - 17:16), 3.12. (17:38 - 17:42), 4.12. (16:29 - 16:35) a 5.12. (16:56 - 17.02). Prosincové období večerní viditelnosti ISS končí 11.12.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.