Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 49. týdnu (5. - 11. prosince 2005)

Úkazy na obloze ve 49. týdnu (5. - 11. prosince 2005)

Měsíc

• Měsíc prochází tento týden souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana.5.12. v 5 h je v přízemí (vzdálenost od Země 367 tisíc km), 8.12. v 10 h36 min v první čtvrti.

• Merkur (-0,2 mag) je viditelný ráno před východem Slunce nízkonad jihojihovýchodem; jeho jasnost postupně stoupá, v největší elongacibude počátkem příštího týdne. Promítá se do souhvězdí Vah.
  • Večernice - Venuše (-4,7 mag) září za večerního soumraku nad jihozápadem, pohybuje sena hranici Střelce a Kozoroha. 9.12. dosáhne nejvyšší jasnosti.
  • Načervenalý Mars (-1,4 mag) svítí v Beranu až do půl páté ráno, zhruba vtu dobu vychází planeta Jupiter (-1,8 mag, Váhy).
  • Saturn (0,1 mag) vycházívečer kolem 20. hodiny, nejvýše nad obzorem je ráno před svítáním. Promításe do souhvězdí Raka vlevo od hvězdokupy M 44 Jesličky.
Planetka Juno
  • 9. prosince je v opozici se Sluncem planetka Juno (7,2 mag). Pozorovat jimůžeme již malým hvězdářským dalekohledem v západní části souhvězdíOrionu, nejlépe kolem půlnoci. Mapku zašleme zájemcům na požádání.
Přelety ISS

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.