Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 49. týdnu

Úkazy na obloze ve 49. týdnu

- od 3. do 9. prosince 2007

Měsíc je 6. prosince v 18 h v odzemí, tedy v největší vzdálenosti od Země (406 tisíc km). 9. prosince v 18 h 40 min je v novu. V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Panny, Vah a Štíra. 5.12. ráno projde těsně kolem hvězdy Spika, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny. Poblíž této dvojice se nachází také jasná Venuše.
Planety sluneční soustavy: Planety Merkur a Jupiter jsou nepozorovatelné, promítají se ve směru ke Slunci. Nejjasnější ze všech planet, Venuše (jasnost -4,2 mag), září na ranní obloze vysoko nad jihovýchodem. Počátkem týdne vychází již po půl čtvrté ráno, spatříme ji v souhvězdí Panny nedaleko hvězdy Spika. Na večerní obloze je v souhvězdí Blíženců viditelný výrazný načervenalý Mars (-1,4 mag). Hodinu před půlnocí vychází Saturn (0,7 mag), promítá se do souhvězdí Lva poblíž jasné hvězdy Regulus. V dalekohledu jsou večer po setmění pozorovatelné planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,9 mag). Obě se nacházejí nedaleko od sebe: Uran v souhvězdí Vodnáře, Neptun v sousedním souhvězdí Kozoroha. Mapku zašleme na požádání.
Zajímavé úkazy: Kometa 17P/Holmes je stále dobře viditelná v souhvězdí Persea, pozorování v tomto týdnu nebude rušit měsíční svit. Kometa se ale vzdaluje od Země i Slunce, její jasnost postupně klesá. K jejímu vyhledání komety je vhodné použít triedr, ve kterém kometa vypadá jako kruhový mlhavý obláček o úhlové velikosti Měsíce.
Od poloviny týdne můžeme pozorovat přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější z nich bude viditelný 9. prosince v intervalu 17 h 27 min -17 h 31 min. Informace o dalších přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Brucke von Andau