Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úspěšné pozorování zákrytu hvězdy planetkou ve Valašském Meziříčí

Úspěšné pozorování zákrytu hvězdy planetkou ve Valašském Meziříčí

Průběh zákrytu hvězdy planetkou Niobe
Odborný pracovník Hvězdárny Valašské Meziříčí Ladislav Šmelcer úspěšně pozoroval v noci z 23./24. srpna 2009 zákryt hvězdy TYC 2934-00106-1 jasnosti 9,4 mag planetkou (71) Niobe. Upřesněná předpověď přechodu stínu planetky přes území Moravy a jasnost hvězdy dávala naději na úspěšné pozorování.

Podle prvních měření se zdá, že ačkoliv Hvězdárna Valašské Meziříčí měla ležet 25 km od centrální linie a zákryt měl trvat cca 2,5 sekundy, doba zákrytu byla menší: 0,67 sekundy. Centrální linie stínu planetky zřejmě byla oproti předpovědi posunuta. Konečné výsledky budou známy později, až se zpracují pozorování z dalších stanovišť po Evropě.

Zákryty hvězd planetkami se v současné době dostávají na výsluní amatérské i profesionální astronomie. Pomocí jednoduchých prostředků je možné získat zajímavé informace o malých tělesech Sluneční soustavy. V případě pozitivního i negativního pozorování můžeme zpřesnit dráhu planetky, z délky zákrytu lze zpřesnit její rozměry. Pokud je dostatečný počet pozorovatelů ve stínu planetky, je možné si udělat představu i o tvaru tělesa. Za objektivní metodu pozorování se považuje buď záznam úkazu přes dalekohled pomocí citlivé televizní kamery, o něco méně spolehlivá metoda je využití CCD kamery pro zaznamenání driftující hvězdy na snímku.

Podrobnější informace o pozorovaném úkazu včetně obrázků najdete v článku na webu Hvězdárny Valašské Meziříčí.

Meteor z roje Geminid

Geminida na oblačné obloze nad hřebenem Železných hor. Exp. 15 s, ISO-3200, f/3,5.