Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Uvidíme polární záři?

Uvidíme polární záři?

28. října zaznamenala sonda SOHO třetí nejmohutnější pozorovanou událost na Slunci. SOHO pozorovala pouze jednu mohutnější událost a to v roce 2001. V rentgenovém oboru je Slunce pravidelně pozorováno od roku 1970.

Aktuální snímky Slunce můžete sledovat na několika stránkách:
aktivita Slunce na astro.cz
aktivita Slunce na stránkách hvězdárny Fr. Pešty

Pozorovaný výbuch zvaný "coronal mass ejection" (CME) směřuje téměř přímo na Zemi. Můžeme tedy očekávat jasné polární záře. K těm by mělo dojít přibližně den po výbuchu, tedy 29-30. října. Okamžitě po výbuchu zasáhlo atmosféru Země intenzivní rentgenové záření, které způsobilo narušení radiové komunikace.

Následný silný sluneční vítr (tvořený nabitými částicemi) může způsobit potíže elektronice satelitů na oběžné dráze. Zemská atmosféra a magnetické pole nás chrání před intenzivním zářením a proudem nabitých částic. Ani cestující v dopravních letadlech se nemusejí ničeho obávat - maximální atížení odpovídá běžné rentgenové kontrole.

Souvicející CME je větší než Slunce, vyvržený materiál se pohybuje rychlostí 7.5 milionu kilometrů za hodinu směrem k Zemi. Za normálních podmínek je rychlost slunečního větru přibližně 1.5 milionu kilometrů za hodinu.

Průvodní snímek je záznam koronografu LASCO instalovaného na družici SOHO. Kolečko uprostřed slouží k zakrytí slunečního disku, jehož jas by znemožnil pozorování CME a dalších jevů.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.