Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Venuše, Plejády, kometa a zvířetníkové světlo

Venuše, Plejády, kometa a zvířetníkové světlo

Polovina dubna nabízí zajímavé astronomické divadlo již po západu Slunce. Jakmile totiž naše mateřská hvězda zapadne, můžeme být svědky oslnivého jasu planety Venuše poblíž hvězdokupy Plejády a za lepších podmínek uvidíme zvířetníkové světlo a dalekohledy Enckeovu kometu.

Dnes večer dojde k zajímavému astronomickému setkání na obloze - planeta Venuše bude procházet necelé 2 stupně jižně od otevřené hvězdokupy M45 - Plejády v souhvězdí Býka. Venuše je v současnosti nejjasnější objekt na večerní obloze a leží ve vzdálenosti asi 107 milionů km od Země. Její průměr je jen o něco menší než ten zemský. Oproti tomu již okem pozorovatelná hvězdokupa je nepoměrně dále - leží asi 380 světelných let daleko od Země a průměr kupy se odhaduje na 20 světelných let. Někteří lidé ji dokonce nazývají Malým vozem, ovšem tento název patří zcela jinému uskupení hvězd - souhvězdí severního zemského pólu, jehož oficiální název je Malá medvědice (latinsky Ursa minor).

Pro zajímavost - naposledy k pozorovatelnému přiblížení Venuše k Plejádám došlo 3. dubna roku 2004, tedy před více jak 3 lety. Tehdy byla Venuše v Plejádách, dnes je bude pouze míjet (zde si můžete prohlédnout obrázek z roku 2004 a zde je snímek z letošního přiblížení).

Zároveň právě nyní nastávají nejlepší podmínky pro pozorování Enckeovy komety v tomto roce. Jde o kometu s nejmenší známou periodou oběhu kolem Slunce - pouze 3,3 roku (více o kometě zde). Byť má kometa již asi 9,5 magnitudy (objekt pro větší triedry), leží téměř na ekliptice, a to v souhvězdí Berana (zhruba mezi Sluncem a Venuši). Pro astronomy je zajímavá tím, že pravděpodobně právě z ní pochází úštěpek hmoty, který způsobil v roce 1908 škody nad Tunguzkou v Rusku jako "Tunguzký meteorit".Ty, co se vydají hledat kometu do hor, může překvapit i "parazitní" zvířetníkové (nebo též zodiakální) světlo. Jedná se o nazlátlý kužel slabého světla, které je u obzoru největší a s větší výškou nad obzorem slábne (někde nad Plejádami). Zvířetníkové se nejmenuje proto, že by mělo souvislost se zemskou faunou, ale pro svou polohu na obloze - prochází totiž znameními zvěrokruhu. Jde o odražené sluneční světlo o meziplanetární hmotu a od nás jej můžeme pozorovat v obdobích rovnodennosti (na jaře po západu Slunce, na podzim před východem Slunce). Pro Enckeovu kometu je tedy jedinou výhodou to, že Měsíc je právě v tomto období krátce před novem. Kometa však nabídne jednu podívanou, a to od 26. do 30. dubna 2007, kdy proletí v zorném poli korónografu LASCO C3 družice SOHO. Pro spatření zvířetníkového světla i komety je zapotřebí odkrytý a pouličním osvětlením nerušený západní obzor (nejlépe někde v horách).

Mapka pro vyhledání Venuše zde. Více o Enckeově kometě zde. Aktuální snímky z družice SOHO zde.

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!