Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Zbytky asteroidu, který se rozpadl nad Súdánem, byly nalezeny

Zbytky asteroidu, který se rozpadl nad Súdánem, byly nalezeny

Jeden z meteoritů v Súdánu. Autor: P. Jenniskens, SETI Institute
Jeden z meteoritů v Súdánu.
Autor: P. Jenniskens, SETI Institute
6. října loňského roku vzrušila odbornou veřejnost zpráva, že vůbec poprvé byl objeven asteroid, který míří ke srážce se Zemí. Jednalo se naštěstí o malé těleso o průměru pouhých 4 metrů, které nemohlo způsobit žádné škody. Ke srážce došlo 7. října v ranních hodinách nad severním Súdánem.

Stopa po súdánském meteoru

Pozorování z družic ukázala, že asteroid se během průletu zemskou atmosférou rozpadl již v poměrně značné výšce 37 km. Znamená to, že byl složen z málo soudržného materiálu. Nicméně, jak uvádí nejnovější číslo časopisu Nature, malé části asteroidu průlet atmosférou přežily a dopadly na zemský povrch jako meteority. Americký astronom P. Jenniskens spolu se súdánským kolegou M. Shaddadem a za pomoci personálu a studentů chartúmské university již nalezli 280 meteoritů o celkové hmotnosti asi 5 kg.

Nejsou to obyčejné meteority, jedná se o vzácný typ tzv. ureilitů, o jejichž původu je toho zatím známo velmi málo. Protože se podařilo ještě před vstupem asteroidu do atmosféry získat jeho spektrum a určit jeho spektrální typ F, víme nyní, že asteroidy typu F, jichž je asi jedno procento, odpovídají svým složením ureilitům.

Nález jednoho z meteoritů v Súdánu. Autor: P. Jenniskens, SETI Institute
Nález jednoho z meteoritů v Súdánu.
Autor: P. Jenniskens, SETI Institute

Na slepení celé mozaiky tohoto příběhu se podíleli i pracovníci Astronomického ústavu. P. Pravec počítal rotaci asteroidu a J. Borovička, spolu se Z. Charvátem z Českého Hydrometeorologického ústavu, analyzovali snímky průletu asteroidu atmosférou získané družicí Meteosat 8.

Více informací a fotografie lze nalézt na adrese http://asima.seti.org/

Článek v Nature je v plném znění přístupný pouze pro předplatitele, abstrakt je přístupný na stránkách časopisu Nature.

Jiří Borovička

RNDr. Jiří Borovička, CSc. (* 16. ledna 1964, Česká republika) v současnosti pracuje na Astronomickém ústavu Akademie věd ČR v Ondřejově jako vedoucí vědecký pracovník v oddělení meziplanetární hmoty. Další informace o něm najdete například na wikipedii.

Přehled událostí na obloze od 21. 8. do 27. 8. 2017. Měsíc bude v novu, nastává americké úplné zatmění Slunce. Jupiter mizí večer na západě. Saturn je za soumraku nad jihozápadem. V druhé polovině noci uvidíme Neptun a Uran. Ráno se ukazuje Venuše. Aktivita Slunce je střední a je co pozorovat. Po čtveřici startů raket v minulém týdnu očekáváme další dva starty, kterým bude dominovat start Falconu 9 s družicí Formosat-5. Rusové při výstupu na iSS vyzkoušeli nový skafandr.

Částečné zatmění Měsíce 7.8.2017