Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Černé díry v kulových hvězdokupách

Černé díry v kulových hvězdokupách

Na základě posledních pozorování HST existují středně veliké černé díry. Byly nalezeny v centrech kulových hvězdokup. Dříve neobjevené černé díry poskytují důležitý článek ve znalostech o vývoji černých děr.

Kulové hvězdokupy obsahují jedny z nejstarších hvězd ve vesmíru. Pokud hvězdokupy obsahují černé díry nyní, pak pravděpodobně obsahovaly černé díry již v době svého vzniku. Nová pozorování HST pomáhají odpovědět na jednu z ddůležitých nezodpovězených otázek dnešní astronomie - jakým způsobem se formovaly galaxie.

Toto tvrzení je založeno na podivném vztahu - hmotnost černých děr je úměrná hmotnosti hvězdného prostředí, které je obklopuje. Supermasivní černé díry objevené HST v centrech galaxií představují přibližně 0.5% hmotnosti hostující galaxie. Překvapivě, černé díry objevené v kulových hvězdokupách, které jsou řádově méně hmotné než galaxie, odpovídají tomuto vztahu. Pravděpodobně existuje zatím neobjevený proces, který zásadním způsobem propojuje černé díry s jejich hostitelem.

Středně velké černé díry, které byly nyní objeveny mohoy být stavebními kameny supermasivních černých děr nacházejících se v centru většiny galaxií.

Astronomové hledali černé díry v kulových hvězdokupách déle než 30 let. Překážkou bylo nedostatečné rozlišení pozemních dalekohledů. V 70. letech 20. století bylo rozhoduto, že se jedná o úkol pro HST s jeho vynikajícím rozlišením, které je nutné k pohledu do blízkosti černé díry.

Brucke von Andau