Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Chybí v jádře M33 černá díra?
Pavel Koten Vytisknout článek

Chybí v jádře M33 černá díra?

Tým vědců z Rudgers University pozoroval blízkou spirální galaxii M33 pomocí HST a zjistil, že v jádře této galaxie buď zcela chybí superhmotná černá díra nebo je jen velmi malá. Horní limit pro hmotnost této díry 3000 hmotností Slunce je hranicí danou možnostmi pozorování. Superhmotné černé díry v jádrech galaxií jsou zcela běžnou záležitostí a naopak se dosud nenašla galaxie, která by takový objekt ve centrální oblasti neměla. Galaxie M33 ležící ve vzdálenosti 3 miliónů sv. r. by byla prvním případem galaxie bez superhmotné černé díry. Ovšem i v případě existence černé díry pod hmotnostním limitem by stala poměrně unikátním případem. Nejmenší známá superhmotná černá díra byla zatím nalezena v naší Galaxii. Ale i ta je o celé tři řády hmotnější, protože její hmotnost činí 3 milióny hmotností naší hvězdy. Superhmotné černé díry vznikly v jádrech galaxií pravděpodobně krátce po Velkém třesku zhroucením rozsáhlých plynných oblaků či hvězdokup obsahujících obrovské množství hvězd. Jsou tak klíčem k pochopení velmi ranného vývoje vesmíru. Autoři (ne-)objevu podobného objektu v galaxii M33 věří, že získají další pozorovací čas na HST a budou moci ověřit existenci či neexistenci černé díry v jádře této galaxie.
Zdroj: SpaceflightNow.com ze dne 23. července

2018-2-23 zákryt Aldebaranu Měsícem

Astronomická společnost Chomutov 23.2.2018 - veřejné pozorování zákrytu hvězdy Aldebaran Měsícem.