Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Daleký infračervený pohled

Daleký infračervený pohled

Pomocí dalekohledu VLT byl získán velmi kvalitní snímek HDF-S (Hubble Deep Field South). Na výsledném snímku jsou jasně zobrazeny extrémně vzdálené galaxie. Tyto galaxie jsou stěží rozeznatelné na nejkvalitnějších snímcích HST.

HDF-S je malá část oblohy v souhvězdí Tukana - přibližně 1% plochy Měsíce v úplňku. HST tuto oblast sledoval po dobu více než týden a získal tak nejpodrobnější snímek oblohy. Podobné pole bylo sledováno i na severní obloze (HDF-N).

VLT získal snímek po 100 hodin trvající expozici za nejlepších pozorovacích podmínek. I přes mnohem kratší expoziční dobu zobrazuje nový snímek mnohem vzdálenější objekty.

Infračervená pozorování jsou velmi důležitá - viditelné světlo se díky rudému posuvu dostalo do oblasti blízké infračervené oblasti.

Na rozdíl od optických snímků stejně starých galaxií zobrazuje nový snímek mnohem vyvinutější galaxie. Podle optické přehlídky by se v těchto galaxiích měly překotně vytvářet hvězdy, což není v souladu s novými pozorováními. Ty zobrazují vyvinuté galaxie, některé již s náznaky spirální struktury.

K dosažení tohoto stavu se musely hvězdy formovat dlouhou dobu předtím. Galaxie zachycené na těchto snímcích jsou tedy jedny z nejstarších známých galaxií.

Zdroj: ESO

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.