Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Dragonfly: soustava teleobjektivů zkoumá vesmír

Dragonfly: soustava teleobjektivů zkoumá vesmír

M 101 a trpasličí galaxie v okolí Autor: Allison Merritt et al.
M 101 a trpasličí galaxie v okolí
Autor: Allison Merritt et al.
Astronomové sestavili z jednotlivých teleobjektivů “teleskop Dragonfly”, kterým mohou zkoumat větší kus oblohy najednou. Nedávno s ním například objevili sedm trpasličích galaxií doprovázejících poměrně blízkou spirální galaxii M 101 ve Velké medvědici.

Vážka, detaily příručním USB mikroskopem Autor: Martin Gembec
Vážka, detaily příručním USB mikroskopem
Jméno Dragonfly má připomínat složené oko hmyzu (dragonfly je totiž anglicky vážka a její hlava je osazena velkými složenými oky a drsnými kusadly, jak se můžete přesvědčit na snímku, který pořídil autor článku příručním mikroskopem). Teleobjektivy systému Dragonfly jsou tedy uspořádány rovnoběžně a snímají tak velký kus oblohy. Dohromady používá 8 objektivů o ohnisku 400 mm.

sestava teleobjektivů systému Dragonfly Autor: University of Toronto
sestava teleobjektivů systému Dragonfly
Autor: University of Toronto
Astronomové jsou nadšeni už z prvních výsledků jejich zajímavého přístroje. Podařilo se jim totiž zachytit relativně slabé a úhlově poměrně rozsáhlé trpasličí galaxie v okolí velké a těžké galaxie M 101. Takové galaxie mohou snadno uniknout pozornosti přehlídek oblohy vyhledávajících galaxie. Nalezené galaxie jsou podobné, jako jiné, dobře prozkoumané galaxie naší místní skupiny galaxií, kam patří Mléčná dráha, Galaxie v Andromědě M 31 nebo Galaxie M 33 v Trojúhelníku.

Nyní je potřeba přiznat, že nově nalezené trpasličí galaxie v okolí M 101 docela dobře nemusí patřit do gravitačního vlivu této galaxie. Mohou být blíž, nebo i dál. To bude vyžadovat další výzkum. Některé teorie o tvorbě galaxií ve vesmíru totiž předpokládají výskyt galaxií izolovaně ve vesmíru. Tím pádem by tyto galaxie mohly být jen pověstnou špičkou ledovce nové skupiny galaxií dosud neobjevených.

Zdroje a doporučujeme:
[1] Dragonfly Telephoto Array Discovers Seven Dwarf Galaxies around Messier 101
[2] Dragonfly, Powered by Canon Lenses

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd