Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Helioví trpaslíci v kulové hvězdokupě

Helioví trpaslíci v kulové hvězdokupě

Kulová hvězdokupa NGC 6397
Američtí a němečtí astronomové našli neobvyklé hvězdy. Pomocí Hubbleova kosmického dalekohledu fotografovali kulovou hvězdokupu NGC 6397 v jižním souhvězdí Oltáře. Od Země je asi 7200 světelných let daleko a obsahuje neuvěřitelných 400 000 hvězd.

Kulové hvězdokupy jsou nejstaršími objekty naší galaxie a tak není divu, že se skládají především ze starých hvězd, bílých trpaslíků. Bílí trpaslíci jsou prakticky vyhořelá jádra starých hvězd a sestávají především z uhlíku a kyslíku. Jaké bylo ale překvapení vědců, když ve hvězdokupě našli 24 bílých trpaslíků s velkým obsahem hélia.

Helioví bílí trpaslíci v NGC 6397
Zajímavé je, že všechny tyto heliové hvězdy leží v centru hvězdokupy a na okraji není žádná. Ukázalo se, že helioví trpaslíci mají asi o polovinu nižší hmotnost, než ostatní bílí trpaslíci. Gravitační síly by je tedy měly rozeset po celé hvězdokupě. Podle vědců je jejich koncentrace uprostřed hvězdokupy důkazem toho, že ve skutečnosti nejde o osamělé hvězdy, ale o dvojhvězdy, přičemž jejich společníky nevidíme, protože málo září. Právě tito souputníci zastavily normální vývoj hvězd, protože jim odebírali horní části atmosféry. A tak místo klasických uhlíko-kyslíkových, máme ve hvězdokupě trpaslíky heliové.

Nezbývá než se porozhlédnout také po jiných kulových hvězdokupách, jestli je tam situace podobná.

Zdroj San Francisco State University