Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  HST pozoroval černou díru
redakce II Vytisknout článek

HST pozoroval černou díru

Pomocí Hubble Space Telescope získali astronomové dosud nezaznamenaný pohled na nejbližší případ galaktického kanibalismu. Data ukazují na obří černou díru skrytou v jádře obří galaxie Centaurus A, vzdálené jen 10 milónů světelných roků, která spotřebovává hmota menší galaxie při okázalé srážce obou galaxií. Takovéto srážky byly běžnév počátečních fázích vývoje vesmíru, kdy se galaxie tvořily, dnes jsou již vzácné. Kolizi galaxií sprostředkovaly přístoje WFPC2 a NICMOS. Galaxie Centaurus A obsahuje nejbližší galaktické aktivní jádro a panuje přesvědčení,že je příkladem eliptické galaxie, která byla narušené nedávnou srážkou s malou spirální galaxií.
Zdroj: STScI Press Release 14-98

Záblesk družice NOSS

24.03. 2017; 22:01 SEČ; Canon 350D+Samyang 8/3.5. Záblesk jednej z dvojice družíc NOSS 3-7 (A,B), družice NOSS 3-7 (A) (2015-058-A). Vzdialenosť družíc: 1270 km.