Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Kolidující galaxie

Kolidující galaxie

NGC 1275

Každému se čas od času stane, že dlouhou dobu pozoruje objekt a neví, jak vysvětlit zkoumaný děj. Pokud jste členem Hubble Heritage Team, můžete využít zdroje HST a jev objasnit. Přesně to se stalo se snímkem galaxie NGC 1275, známým také jako radiový zdroj Perseus A.

Pozorujeme prachovou spirální galaxii srážející se bokem s obrovskou eliptickou galaxií. Celý děj probíhá rychlostí větší než 2 600 kilometrů za vteřinu. V popředí pozorujeme spirální galaxii s tmavými prachovými oblastmi a jasnými oblastmi, kde se formují se hvězdy. Za těmito spirálními rameny pozorujeme jasné jádro galaxie a část eliptické galaxie.

Kolize způsobuje, že prach a plyn rychle víří a padá směrem do centra eliptické galaxie, kde "krmí" masivní černou díru - a my pozorujeme rentgenové a radiové záření.

Toto pozorování nepotvrzuje pouze teorii popisující srážku galaxií, ale také podporuje současné teorie o vzniku hvězd a hvězdokup.

Zdroj: Sky & Telescope

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.