Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Kolidující galaxie

Kolidující galaxie

NGC 1275

Každému se čas od času stane, že dlouhou dobu pozoruje objekt a neví, jak vysvětlit zkoumaný děj. Pokud jste členem Hubble Heritage Team, můžete využít zdroje HST a jev objasnit. Přesně to se stalo se snímkem galaxie NGC 1275, známým také jako radiový zdroj Perseus A.

Pozorujeme prachovou spirální galaxii srážející se bokem s obrovskou eliptickou galaxií. Celý děj probíhá rychlostí větší než 2 600 kilometrů za vteřinu. V popředí pozorujeme spirální galaxii s tmavými prachovými oblastmi a jasnými oblastmi, kde se formují se hvězdy. Za těmito spirálními rameny pozorujeme jasné jádro galaxie a část eliptické galaxie.

Kolize způsobuje, že prach a plyn rychle víří a padá směrem do centra eliptické galaxie, kde "krmí" masivní černou díru - a my pozorujeme rentgenové a radiové záření.

Toto pozorování nepotvrzuje pouze teorii popisující srážku galaxií, ale také podporuje současné teorie o vzniku hvězd a hvězdokup.

Zdroj: Sky & Telescope

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!