Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Komety u dvou blízkých hvězd
redakce II Vytisknout článek

Komety u dvou blízkých hvězd

Dvě blízké hvězdy jeví znaky toho, že jsou průběžně bombardovány kometami, který by mohly býti stavebními blokytvořících se planet. Na setkání Americké astronomické společnosti to oznámili členové týmu z Kalifornské univerzity v Berkeley.Jedná se o 450 světelných roků vzdálené hvězdy označené HD85905 a HR10. U obou hvězd je zřejmé, že jsou obklopenydiskem prachu a plynu. Objev byl učiněn pomocí spektrografu s vysokým rozlišením umístněným na 1,5m dalekohledu na Cerro Tololo v Chile. Pozorování ukázala velké a rychlé změny množství vápníku a sodíku, které se zdají býti konzistentní s vypařováním kometám podobných objektů v atmosférách hvězd.
Zdroj: Tisková zpráva Kalifornské univerzity z 11. června.

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.