Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Komety u dvou blízkých hvězd
redakce II Vytisknout článek

Komety u dvou blízkých hvězd

Dvě blízké hvězdy jeví znaky toho, že jsou průběžně bombardovány kometami, který by mohly býti stavebními blokytvořících se planet. Na setkání Americké astronomické společnosti to oznámili členové týmu z Kalifornské univerzity v Berkeley.Jedná se o 450 světelných roků vzdálené hvězdy označené HD85905 a HR10. U obou hvězd je zřejmé, že jsou obklopenydiskem prachu a plynu. Objev byl učiněn pomocí spektrografu s vysokým rozlišením umístněným na 1,5m dalekohledu na Cerro Tololo v Chile. Pozorování ukázala velké a rychlé změny množství vápníku a sodíku, které se zdají býti konzistentní s vypařováním kometám podobných objektů v atmosférách hvězd.
Zdroj: Tisková zpráva Kalifornské univerzity z 11. června.

Konjunkce nad Violkou

Konjunkce Měsíce a Venuše nastala za dne 16.6.2018 v 15:09 s úhlovou vzdáleností 2,8st.. Zde je zachycena v noci s úhlovou vzdáleností 5st. Na snímku je skalní město Vozka a v popření je Violka žlutá sudetská. Foceno od Vřesové studánky v Jeseníkách.