Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Nejmohutnější výbuch ve vesmíru

Nejmohutnější výbuch ve vesmíru

explosion.jpg
Rentgenová observatoř Chandra (NASA), zaznamenala výbuch v kupě galaxií s označením MS073, který je podle vědců nejmocnějším v historii vesmíru a který je stamiliónkrát mohutnější než podobné jevy produkující tvrdé gama záření.

Podle vědců explozi ve vzdálenosti 2,6 miliardy světlených let vyvolala supermasivní černá díra ve středu galaxie. V časopise Natura (6. ledna 2005) Brian McNamara (Universita Ohio, USA) uvedl, že byl velmi překvapený, když zjistil, že "spolkla" takové množství, které odpovídá hmotnosti 300 miliónů Sluncí, tedy téměř tolik, kolik má sama. Podle dosavadní teorií rychle svou hmotnost zvětšují jen menší černé díry, zatímco masivní a supermasivní černé díry rostou podstatně pomaleji.

Většina hmoty, rotující kolem černé díry ve středu galaxie, je černou dírou vrácena zpět do galaxie. Tentokrát se při explozi část mezihvězdného žhavého plynu uvolnilo a ve formě dvou výtrysků "odhodilo" obrovské množství plynu, rovnající se hmotnosti biliónu Sluncí nebo více než hmotnosti všech hvězd naší Mléčné dráhy.

Paul Nulsen (Harvard-Smithsonian Center of Astrophysics, Cambridge) položil zajímavou a důležitou otázku: "Co je zdrojem takového množství plynu?" Řekl, že se může jednat o slučování galaxií nebo dokonce o pohlcení jedné černé díry druhou. Také se může jednat o velké množství rentgenového záření, které vzniklo při ochlazení mezihvězdného plynu v galaxii na velmi nízkou teplotu."

Tato exploze v kupě galaxií MS073 pravděpodobně není největší ve vesmíru, ale jedná se o dosud největší pozorovanou.

Zdroj: www. space.com a www. rednova.com

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.