Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Nejpůvabnější hvězdná porodnice

Nejpůvabnější hvězdná porodnice

Lagoon Nebula na snímku z dalekohledu Gemini South
Stále velmi oblíbená mezi pozorovateli oblohy na obou polokoulích je mlhovina M 8 známá jako Lagoon Nebula (mlhovina Laguna), která patří mezi nejpůvabnější příklady oblastí vzniku hvězd (hvězdné porodnice) v sousedství Slunce. V malých dalekohledech a triedrech je viditelné její rozmazané světlo prozrazující chaotické prostředí, kde se rodí nové hvězdy.

Na snímku je část mlhoviny Laguna (M 8). Fotografie byla pořízena dalekohledem o průměru 8 m na Gemini South Observatory v Chile.

Argentinští astronomové Julia Arias (Universidad de La Serena) a Rodolfo Barbá (Universidad de La Serena a ICATE-CONICET) použili dalekohled observatoře Gemini South v Chile k pořízení nového pozoruhodného snímku oblasti vzniku hvězd, kterou bychom mohli označit jako velmi psychedelickou. Protože je mlhovina M 8 vzdálená od Země zhruba 5 000 světelných let, vícebarevná scenérie opravdu působí psychedelicky - jako "záblesk minulosti". Fotony světla vyzářené mlhovinou musely cestovat napříč vesmírem 5 000 roků, než vstoupily do dalekohledu Gemini, vybaveného velkým objektivem o průměru 8 m. Astronomové někdy označují tuto oblast názvem "jižní útes", protože se podobá ostrému srázu. Na druhé straně "útesu" se jasně třpytí skrz oblačný závoj světlo z rozptýlených mladých hvězd na pozadí v levém horním rohu snímku.

Pohled na dalekohled Gemini South
Julia Arias a Rodolfo Barbá získali obrazová data k výzkumu evolučních souvislostí mezi nově zrozenými hvězdami, které jsou známy jako H-H objekty (Herbig-Haro objects). HH objekty vznikají v případě, kdy mladé hvězdy, které postupně nabývají na hmotnosti, vyvrhují velké množství plynu, který se pohybuje vysokou rychlostí. Tento plyn proniká do okolní mlhoviny a vytváří jasné zářící čelo rázové vlny, které září v důsledku zahřívání plynu třením a okolní plyn je excitován vysokoenergetickým zářením blízkých horkých hvězd. Astronomové objevili na pořízeném snímku více než deset těchto HH objektů, jejichž velikosti se pohybují od několika tisíc astronomických jednotek (AU) až po 4,6 světelného roku (tzn. že některé jsou dokonce o něco větší než je vzdálenost mezi Sluncem a nejbližší hvězdou Proxima Centauri).

Tento snímek - kompozice jednotlivých fotografií pořízených ve dvou úzkých pásmech přes optické filtry citlivé na záření vodíku (červená barva), ionizované síry (zelená barva) a daleké červené světlo (modrá barva) - odhalil neuvěřitelné detaily nádherného závoje prachu a plynu obklopujícího místo vzniku hvězd střední a malé hmotnosti. Většina z nově vytvořených hvězd je usazena do cípu tlustých prachových oblaků, která mají podobu světle-lemovaných sloupů.

Mlhovina Laguna se promítá do souhvězdí Střelce. Již při pohledu malým amatérským dalekohledem se jeví jako bledá záře s nádechem do růžova. Na tomto snímku pořízeném přes různé filtry k odhalení vlastností plynných oblaků, byly přiděleny každému ze tří datových souborů červená, zelená a modrá barva. Výsledkem jsou četné nápadné barevné odstíny. Toto barevné podání však nepředstavuje skutečné zbarvení mlhoviny. Tak například světlo z dalekého červeného konce spektra, mimo oblast viditelnosti lidským okem, se na tomto snímku projevuje modře.

Zdroj: www.gemini.edu

Pár vteřin před C2

Bailyho perly těsně před začátkem úplné fáze.