Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Největší přehlídka vzdálených kup galaxií dokončena

Největší přehlídka vzdálených kup galaxií dokončena

Vzdálená kupa galaxií J003550−431224
Máme dobrou zprávu pro všechny kosmology. Byla dokončena dosud největší přehlídka oblohy hledající kupy galaxií. Je to zároveň dobrá zpráva i pro astrofyziky zabývající se vývojem galaxií. Sledování vzdálených kup až na samou hranici pozorovatelného vesmíru je důležité pro zlepšování našich představ o vývoji celého vesmíru.

Tým vědců z USA, Kanady, Německa, Nizozemí a Indie publikoval v nejnovějším čísle časopisu The Astrophysical Journal studii, kde představují výsledky nejnovější přehlídky oblohy.

Hledání vzdálených kup galaxií je na jednu stranu nesmírně obtížné, protože na tu obrovskou vzdálenost se jedná o velice slabé objekty. Na druhou stranu poznat kupu galaxií, respektive její členy, není až tak obtížné díky jednoduchému principu - Dopplerovu posuvu spektrálních čar. Zhruba řečeno, čím je od nás galaxie dále, tím rychleji se od nás vzdaluje a tím červenější má barvu.

Kupa galaxií se pak dá poznat podle toho, že skupina galaxií má stejný nebo hodně podobný červený posuv. Jinými slovy, že jsou od nás stejně daleko. Vědci pro fotografování vybraných částí vesmíru použili pozemní velké dalekohledy Gemini a Kanadsko-francouzský dalekohled na Havaji. Z vesmíru je pak doplnil Spitzerův kosmický infračervený dalekohled.

Výsledků přehlídky je hned několik. Bylo objeveno na 200 nových kup galaxií. Některé z nich jsou pak skutečně daleko a vidíme je v době, kdy vesmír nebyl starý ani 5 miliard let. A to se dá ještě očekávat, že současná přehlídka oblohy by mohla být vylepšena a překonána evropským Herschelovým infračerveným kosmickým dalekohledem.

University of California - Riverside