Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Odlesky a vítr od černé díry

Odlesky a vítr od černé díry

ngc 1068 slozeny snimek - rentgenove zareni (cervena), viditelne svetlo (zelena)

Snímek NGC 1068 vznikl složením rentgenového (zelená) a optického (červená) snímku této aktivní galaxie. Můžeme sledovat plyn unikající velkými rychlostmi z okolí centrální černé díry, ve vnitřních ramenech pozorujeme oblasti s právě vznikajícími hvězdami (tyto oblasti září v optickém i rentgenovém oboru).

Protažený tvar plynového oblaku je způsoben efekty v oblasti obklopující černou díru. Torus ("pneumatika") o hmotnosti 5 milionů Sluncí pozorujeme jako bílou oblast v centru obrázku. Radiová pozorování naznačují, že se rozkládá v oblasti 1-300 světelných let od černé díry.

Pozorované rentgenové záření toru je rozptýlené a odražené záření přicházející od skrytého disku horkého plynu, který velmi těsně obklopuje centrální černou díru. Rychle unikající plyn převážně pochází z toru a částečně i z horkého disku.

Měření palubním spektrometrem Chandry umožnila odhadnout složení a rychlost unikajícího plynu. Složení je s vyjímkou teploty (100 000°C) a chybějícího kyslíku velmi podobné sluneční atmosféře. Průměrná rychlost plynu dosahuje 1.6 milionu kilometrů za hodinu.

Chandra