Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Pohled do nitra mlhoviny 30 Doradus
Pavel Koten Vytisknout článek

Pohled do nitra mlhoviny 30 Doradus

Nově zveřejněný snímek pořízený Hubbleovým kosmickým dalekohledem (HST) zachycuje panoramatický portrét rozsáhlé oblasti prachu a plynu v mlhovině 30 Doradus, kde v současnosti vznikají tisíce nových hvězd. Obrázek byl poskládán z pěti snímků pořízených za použití několika barevných filtrů, které umožňují zvýraznit důležité detaily. Je na něm pokryta oblast 200 x 150 sv. r. Mlhovina 30 Doradus se nalézá ve Velkém Magellanově mračnu, sousední galaxie, která leží ve vzdálenosti 170 000 sv. r. Už dříve HST objevil v centrální hvězdokupě R136 řadu extrémně hmotných hvězd, které mají hmotnosti až stokrát větší než naše Slunce a jsou desetkrát žhavější. Tyto hvězdy vytvářejí mohutný hvězdný vítr, který stlačuje prach a plyn v okolí hvězdokupy. Tato oblaka kolabují a vzniká zde nová generace hvězd. Některé z nově vzniklých hvězd jsou uschovány ve "sloupech stvoření", útvarech z prachu a plynu, které byly vytvarovány zářením a hvězdným větrem. Tyto sloupy jsou orientovány směrem k centru hvězdokupy a každý z nich je dlouhý několik sv. r. HST zaznamenal i trojici hvězd, které se právě "vyklubaly" z mateřského oblaku. Tyto hvězdy jsou staré pouze několik set tisíc let.
Zdroj: STScI Press Release Image ze dne 26. července

Kométa C/2017 O1 (ASASSN) v súhvezdí Býk

Na obrázku je zachytená animácia pohybu kométy z 23.9.2017 v čase od 0:25 do 1:55 CEST, je vytvorená z 11 obrázkov exponovaných časom 480 sec. Kométa by sa mala dostať do maxima jasnosti už o necelý mesiac.