Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Překřížené Plejády

Překřížené Plejády

Plejády překřížené ISS a meteorem
Představte si, že podle předpovědi má v určitý čas Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) přelétnout přímo přes otevřenou hvězdokupu Plejády. A protože se věnujete astronomické fotografii, takovou věc si přeci nemůžete nechat ujít. Ve správnou dobu vezmete svůj fotoaparát, namíříte jej na danou část oblohy a začnete exponovat.

Přesně podle očekávání opravdu během chvilky Plejády "rozpůlí" dráha ISS, ale téměř vzápětí ještě přes zorné pole přelétne jasný meteor, který její stopu překříží. Na snímku, který jste v té době pořídili, se tak ze světelných drah obou těles vytvoří písmeno "X".

Říkáte si, že je to krajně nepravděpodobné? Máte sice pravdu, ale přesně to zažil Tom Bailey v noci ze 4. na 5. března 2010. Čekal na průlet ISS poblíž obce Minburn v americkém státě Iowa a když viděl, jak se přibližuje k Plejádám, zmáčkl spoušť na fotoaparátu Nikon D5000. Pak už bylo vše otázkou pouhých 30 sekund. Přesně tak dlouho totiž trvala expozice, během které stačila před objektivem prolétnout jak ISS, tak i meteor. Výslednou fotografií s "hvězdným X" se můžete pokochat v záhlaví článku.

Použité zdroje:
[1] Spaceweather.com 05.03.2010

Z vrcholu Veľkého Dielu sú 15. júla 2018 o 21:15 SEČ kamerou Canon 550D s objektívom Canon 3,5-5,6/18-135 mm zachytené (zľava) Venuša, Mesiac a Regulus expozíciou 0,8 sekundy pri f = 135 mm, f/5,6 a ISO 800 .