Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Spitzer Telescope objevil skupinu mladých hvězd

Spitzer Telescope objevil skupinu mladých hvězd

NGC7129
Skupinu nově zrozených hvězd objevil kosmický dalekohled NASA s názvem Spitzer Space Telescope (SST, původní označení SIRTF, start 25. 8. 2003). Tyto jasné mladé hvězdy byly objeveny v mlhovině NGC 7129, která svým tvarem a barvou připomíná růži. Spitzer Space Telescope tak všem zamilovaným posílá kosmickou růži ke dni svatého Valentýna. Mlhovina se skupinou mladých hvězd se nachází ve vzdálenosti 3 300 světelných let v souhvězdí Cephea.

Současná pozorování naznačují, že hvězdokupa obsahuje 130 hvězd. Hvězdy vznikly z velkého oblaku plynu a prachu, který obsahoval dostatečné zásoby materiálu na "výrobu" tisíce hvězd podobných Slunci. Spotřebována byla jen část přítomné hmoty.

"Průměr hvězdokupy se rovná vzdálenosti mezi Sluncem a nejbližší hvězdou Proxima Centauri. Uvnitř tohoto prostoru jsme objevili 130 hvězd. Zkombinováním údajů z družice Spitzer a ze Smithsonian´s MMT Telescope o průměru 6,5 m, který se nachází v Arizoně, jsme zjistili, že zhruba polovina těchto hvězd je obklopena protoplanetárním prachoplynným diskem. Každý z těchto disků představuje vznikající planetární soustavu," říká Tom Megeath (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics). Hvězdy vznikaly ve vzdálené minulosti, vznikají dnes a budou vznikat i nadále.

Fotografie, kterou na Zemi poslal Spitzer Space Telescope, byla pořízena kamerou, citlivou na infračervené záření na vlnových délkách, které jsou 10krát delší než vlnová délka viditelného světla. Obrázek byl složen ze čtyř snímků, detekujících záření na vlnových délkách 3,6 mikrometru (modrá barva), 4,5 mikrometru (zelená barva), 5,8 mikrometru (oranžová barva) a 8,0 mikrometru (červená barva). Vyfotografovaná oblast představuje na obloze asi jednu čtvrtinu měsíčního úplňku.

Tak tedy všichni zamilovaní - všechno nejlepší...