Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Upřesnění rotace naší Galaxie

Upřesnění rotace naší Galaxie

Cefeidy v galaxii
Tisková zpráva Evropské jižní observatoře (030/2008): Díky pulzujícím hvězdám byla podrobně prozkoumána rotace naší Galaxie.

Nová velmi přesná měření odhalila, že povaha rotace naší Galaxie je jednodušší, než jsme si doposud mysleli. O tato zjištění se zasloužil dosud nejúspěšnější nástroj ESO, přístroj HARPS. Ten ukázal, že diskutabilní "pád" blízkých cefeid směrem ke Slunci je zdánlivý jev, vycházející z fyzikálních vlastností samotných cefeid. Výsledky přinesla skupina astrofyziků, vedená Nicolasem Nardetto a jsou uveřejněny v časopise Astronomy & Astrophysics.

Cefeidy jsou pulsující proměnné hvězdy, jež slouží k určování vzdáleností ve vesmíru. Jejich jedinečné vlastnosti objevila v roce 1912 Henrietta Leavittová. Dokážeme-li zároveň určit rychlost pohybu cefeid, stanou se významným nástrojem pro studium rotace naší Galaxie.

"Pohyb blízkých cefeid je matoucí, a proto se vědci při jeho vysvětlení ve svých názorech rozcházejí," říká Nardetto. "Pokud počítáme s rotací Galaxie, bude se zdát, že cefeidy padají směrem ke Slunci průměrnou rychlostí kolem 2 km/s." O vysvětlení tohoto jevu astronomové usilují již celá desetiletí. V případě, že jde o skutečný pohyb cefeid, rotuje naše Galaxie velmi složitým způsobem. Jinak tomu bude, pokud je tento jev důsledkem specifické atmosféry samotných cefeid.

Nardetto se svými kolegy pozorovali celkem osm cefeid, a to pomocí přesného spektrografu HARPS, umístěného na dalekohledu o průměru 3,6 m v nadmořské výšce 2400 m.n.m. v La Silla. HARPS neboli High Accuracy Radial Velocity Planetary Searcher je dobře známý a velmi úspěšný lovec extrasolárních planet. Díky jeho brilantním schopnostem při měření radiálních rychlostí (rychlost, se kterou se od nás něco vzdaluje či k nám přibližuje) se však také hodí k řešení jiných problémů astronomie. "Z výsledků našich pozorování vychází, že zdánlivý pohyb cefeid směrem k nám je téměř jistě způsoben specifickými vlastnostmi samotných cefeid," říká Nardetto. Astronomové objevili, že odchylka při měření rychlosti cefeid je způsobena chemickým zastoupením prvků v atmosféře hvězdy. "Pokud tyto závěry zevšeobecníme pro všechny cefeidy, znamená to, že naše Galaxie rotuje jednodušeji, než se zdálo. Rotace je symetrická okolo jedné osy," uzavírá Nardetto.

Další informace:

Článek v časopise Astronomy & Astrophysics, Nardetto, N., Stoekl, A., Bersier, D. & Barnes, T. G., High resolution spectroscopy for Cepheids distance determination. III. A relation between γ-velocities and γ-asymmetries.

Nicolas Nardetto působil během výzkumu na Max Planckově Institutu pro rádiovou astronomii.

Převzato ze stránek Hvězdárny Valašské Meziříčí. Archív Tiskových prohlášení ESO v češtině je k dispozici na adrese: www.astrovm.cz/eso.

Měsíc nad Jupiterem