Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Vedci vytvorili mapu tmavej hmoty

Vedci vytvorili mapu tmavej hmoty

3D vizualizácia tmavej hmoty vo vzdialených zhlukoch galaxií
Autor: Yale University

Štúdia z 28. februára uverejnená v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society zachytáva najnovší objav vedcov z Yale univerzity. Zhotovili mapu tmavej hmoty s najväčším rozlíšením aké sa doposiaľ podarilo dosiahnuť. Táto mapa ponúka závažné dôkazy pre existenciu studenej tmavej hmoty – pomalých častíc, ktoré tvoria väčšinu hmoty vo vesmíre.

Mapa tmavej hmoty je výsledkom dát z Hubble Space Telescope Frontier Fields, ktorý pozoroval trojicu galaktických zhlukov, ktoré fungujú ako kozmické zväčšovacie sklá – gravitačné šošovky, vďaka čomu dovidia k starším a vzdialenejším častiam vesmíru.

Yaleský astrofyzik Priyamvada Natarajan viedol medzinárodný tím vedcov, ktorí analyzovali dáta z Hubblových snímkov. Vďaka tomu mohli úspešne zmapovať tmavú hmotu v rámci spomínaných troch galaktických mračien v úžasných detailoch. Navzdory všetkým úspechom však samotné častice, z ktorých sa tmavá hmota skladá, nášmu poznaniu stále unikajú. Práve tieto častice majú byť zodpovedné za gravitačné šošovkovanie, ohýbanie svetla vzdialených galaxií.

Vedci sa domnievajú, že tmavá hmota – teoretické častice, ktoré neinteragujú s časticami normálnej látky a ani neabsorbujú svetlo, avšak majú gravitačný vplyv na žiarivú hmotu – tvorí 80% celého vesmíru. Tmavá hmota nám môže pomôcť vysvetliť spôsob vzniku galaxií a štruktúru vesmíru.

Novovytvorená mapa spája počítačové simulácie s predpoveďami studenej tmavej hmoty; studená tmavá hmota sa v porovnaní s rýchlosťou svetla pohybuje pomaly, zatiaľ čo horúca tmavá hmota sa pohybuje rýchlo. Táto zhoda so štandardným modelom zároveň poskytuje nepriame dôkazy tmavej hmoty.

[1] Phys.org

Viktória Zemančíková

Mgr. Viktória Zemančíková, PhD. (*1990, Košice) je slovenská popularizátorka astronomie. Do hvězdné oblohy se zamilovala už jako malé dítě a vesmír je její celoživotní vášní. Je absolventka pomaturitního studia astronomie na Slovenskej ústrednej hvezdárni v Hurbanově a též pracovala na Hvězdárně a palnetáriu v Prešově. Vyjma hvězdnému nebi a vesmíru se věnovala filosofii a metodologii vědy v rámci doktorandského studia na Univerzitě Pavla Jozefa Šafárika v Košicích. Je autorkou astronomického kalendáře v časopise Quark a na stránkach Slovenského zväzu astronómov. Publikuje populárně-vedecké články na portálu www.pc.sk.

Štítky: Temná hmota