Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Vesmírný kolaps

Vesmírný kolaps

Nepředstavujme si, že žijeme v mladém vesmíru. Podle dvou amerických profesorůje vesmír Uprostřed doby svého trvání.

Navdory současným pozorováním tvrdí profesor Andrei Linde a jeho žena ze Standfordské univerzity,že rozpínání vesmíru v relativně krátké době přejde v smršťování.

Toto tvrzení zakládají na novém pojetí "temné energie", která podstatným způsobem ovlivňuje vývoj vesmíru.

Ostrovy umírajících hvězd

V roce 1998 dva týmy astronomů objevily, že se vesmír rozpíná mnohem rychleji, než sepředpokládalo. Tato zjištění byla založena na pozorování supernov - explodujících hvězd,jejichž exploze můžeme sledovat i z velmi vzdálených koutů vesmíru.

K vysvětlení této hádanky astronomové oživili Einsteinovu ideu, který zdánlivě prázdný vesmír vyplnilenergií vakua, někdy také zvanou "temnou energií", která vše odstrkuje od sebe.

Stále se zrychlující rozpínání vesmíru znamená temnou a osamělou budoucnost pro všechny galaxie.Všechny galaxie se od sebe vzdálí velmi daleko a stanou se osamělými ostrovy umírajících hvězd.Ve vzdálené budoucnosti nebudou pozorovatelné ani nejbližší galaxie.

V průběhu času všechny hvězdy zeslábnou a zanechají za sebou chladnoucí zbytky a mrznoucí planety.Po miliardách let vše "spolknou" černé díry.

Naše galaxie by se stala osamělým ostrovem hvězd v temném vesmíru za přibližně 150 miliard let.

Současné teorie tvrdí, že rozpínání se stále zrychluje. Tvrzení o relativně blízkém počátku smršťováníje tedy velice překvapující. Nový pohled na osud vesmíru popírá teorii o "tepelné smrti" vesmíru.

Předurčeni k zániku

Nový přístup nepopírá rozpínání vesmíru, ale tvrdí, že rozpínání se zpomalí a postupně přejde vesmršťování. To vše "pouze" za 10-20 miliard let.

Profesoři společně zpracovali dvě studie, které naznačují, že vesmírný "velký křach" je možný i navzdorysoučasným pozorováním rozpínajícího se vesmíru. Professor Linde říká: "Vesmír může být předurčen ke kolapsu a zmizení".

Dle profesora Linde a profesorky Kallosh se mohou vlastnosti temné energiezměnit způsobem, který vykompenzuje její vliv. Professor Linde: "Objevili jsme, ženěkteré nejlepší přístupy popisy chování temné energie předpovídají její plynulou změnuv negativní energii, což povede ke smršťování vesmíru."

Střední věk

Pro upřesnění uveďme, že o věk vesmíru se odhaduje na 14 miliard let,takže dle odhadu ze Standfordu se nyní nachází ve středním věku.

Na závěr je to tedy dobrá zpráva. Stále máme dostatek času zjistit,zda se to stane.

Zdroj : BBC