Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Výtrysk a "nesprávná" galaxie

Výtrysk a "nesprávná" galaxie

Abel 428: 0313_192
Galaxie 0313-192
v kupě Abel 428
Ohromný výtrysk elementárních částic pohybujících se téměř rychlostí světla byly pozorovány u mnoha galaxií, ale vždy výhradně u eliptických galaxií, nebo u dvou splývajících galaxií. Pomocí HST, VLA (Very Large Array) a teleskopu Gemini astronomové objevili veliký výtrysk vycházející ze spirální galaxie.

Složený snímek zobrazuje galaxii 0313-192, první spirální galaxii u které byl detekován radiový výtrysk. Vlevo je vidět širokoúhlý pohled získaný Advanced Camera for Surveys z HST. Radiový výtrysk zaznamený pomocí VLA (Very Large Array) na vlnové délce 20cm je složen se snímkem z HST.

Vpravo vidíme detail prvního snímku. Radiový výtrysk na tomto snímku byl opět získán pomocí VLA, tentokrát na vlnové délce 3cm a zobrazuje vnitřní část výtrysku.

Nápadná spirální galaxie v pravém rohu snímku není spojena s galaxií 0313-192. Nachází se o 200 milionů světelných let blíže k Zemi a pouze náhodou se promítá do stejné části oblohy.

"Vždy jsme si mysleli, že spirální galaxie nemůže produkovat tyto ohromné výtrysky. Nyní musíme opět promyslet teorie o původu těchto výtrysků." uvádí William Keel, vedoucí výzkumného týmu. Objev byl publikován na setkání American Astronomical Society ve Washingtonu.

"Další studium této galaxie může přinést jedinečné informace o dějích při vzniku těchto mohutných výtrysků." uvedl Keel. "Volné uspořádání kupy galaxií, kde se 0313-192 nachází může podporovat vznik výtrysků u této galaxie" doplnil Frazer Owen, člen týmu.

Za původce výtrysků se všeobecně považují supermasivní černé díry v jádrech galaxií. Černé díry mají dostatečnou energii k urychlení elementárních částic na rychlosti blízké rychlosti světla. Magnetické pole tvořené materiálem dopadajícím do černé díry mění směr letu částic tak, že vidíme pouze úzké výtrysky - podobně jako zahradní rozprašovač.

Historie objevu sahá 20 let do minulosti, kdy Owen začal pomocí VLA sledovat 500 galaktických kup na radiových vlnách. V devadesátých letech minulého století se k týmu připojil Michael Ledlow, který v rámci své disertační práce sledoval stejné kupy v optickém oboru. Výsledky naznačovaly, že galaxie 0313-192 je spirální.

"Detailní snímky HST potvrzují, že se jedná o spirální galaxii." uvádí Ledlow. K doplnění informací o objektu byla použita infračervená pozorování teleskopu Gemini. I tyto snímky potvrdily typ této galaxie.

Zbývá vyřešit otázku, proč právě tato galaxie produkuje výtrysky pozorované radioteleskopy. Pravděpodobně jde o kombinaci několika faktorů, uvádějí výzkumníci.

"Disk této galaxie je deformován, což lze vysvětlit jako těsný průchod jiné galaxie, či pohlcení trpasličí galaxie". uvádí Keel a dodává: "Vše naznačuje, že v jádře je velmi hmotná černá díra.".

Owen upozorňuje, že 0313-192 se nachází v kupě Abel 428. Ta ovšem není příliš hustá, spíše se jedná o volné uspořádání několika malých skupin galaxií.

"K vzniku výtrysku běžného u eliptických galaxií potřebujete velký tlak a silné magnetické pole, aby nedošlo k rozptýlení výtrysku", uvádí Owen. Spirální galaxie by v takovémto prostředí nevydržela. Volné uspořádání Abel 428 je možná to pravé prostředí, které umožní přežít spirálním ramenům a současně vyvinout dostatečný tlak k udržení konzistence výtrysku.

V každém případě, tento jedinečný příklad spirální galaxie nás nutí k zamyšlení nad základními předpoklady vzniku výtrysků u galaxií.

Zdroj: Hubble

Geminidy s radiantem

Dvojice Geminid blízko radiantu, který se nachází u hvězdy Castor v Blížencích v 5:37 SEČ.