Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Vzdálené kupy galaxií z HST
redakce II Vytisknout článek

Vzdálené kupy galaxií z HST

Přehlídka kup galaxií, která byla provedena pomocí HST, odhalila objekty, které by mohly být nejvzdálenějšími galaktickýmikupami, které byly kdy pozorovány. Jestliže budou jejich vzdálenosti potvrzeny pomocí pozemských teleskopů, mohly bytyto kupy pomoci pochopit, jak se do nich zformovaly galaxie po Velkém třesku a také by mohly napovědět, jak sebude vesmír dále vyvíjet. Jestliže jsou opravdu tak vzdálené a hmotné, znamenalo by to, že hustota hmoty ve vesmíru není dostatečná pro zastavení jeho rozpínání. Asi 10 - 20 těchto galaktických kup leží ve vzdálenosti 7 miliard světelných let. Celkem bylo během 6 let trvající tzv. Medium Deep Survey objeveno 92 nových galaktických kup.
Zdroj: STScI Press Release 27-98 ze dne 27. srpna 1998.

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.