Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  WISE: tisíce nových hvězd, žádná planeta X

WISE: tisíce nových hvězd, žádná planeta X

Nejblížší hvězdy v okolí Slunce Autor: DSS/NASA/JPL-Caltech
Nejblížší hvězdy v okolí Slunce
Autor: DSS/NASA/JPL-Caltech
I přes pozorování stovek miliónů objektů napříč oblohou neobjevila družice NASA s názvem Wide-Field Infrared Survey Explorer (WISE) žádný důkaz existence hypotetického nebeského tělesa ve Sluneční soustavě běžně označovaného jako „Planeta X“.

Astronomové dříve uvažovali o existenci tohoto velkého, avšak doposud nespatřeného nebeského tělesa, o kterém se předpokládalo, že se nachází někde za drahou Pluta. Těleso získalo i jiné přezdívky, například „Tyche“ či „Nemesis“ (druhá přezdívka se vztahuje na malou vzdálenou hvězdu jako průvodce Slunce).

Nedávná studie, která se věnovala prohlídce dat z družice WISE pokrývajících celou oblohu v oboru infračerveného záření, vede k závěru, že žádné těleso velikosti Saturnu či větší neexistuje do vzdálenosti 10 000 astronomických jednotek (AU). Žádné těleso větší než planeta Jupiter neexistuje do vzdálenosti 26 000 AU od Slunce. Jedna astronomická jednotka odpovídá přibližně vzdálenosti Země od Slunce, což je zhruba 150 miliónů kilometrů. Pluto obíhá v průměrné vzdálenosti 40 AU od Slunce.

Možnosti družice WISE objevit vzdálená tělesa Autor: Penn State University
Možnosti družice WISE objevit vzdálená tělesa
Autor: Penn State University
„Vnější oblasti Sluneční soustavy velmi pravděpodobně neobsahují plynnou obří planetu nebo malou hvězdu jako průvodce Slunce,“ říká Kevin Luhman (Center for Exoplanets and Habitable Worlds at Penn State University, University Park), autor článku v časopise Astrophysical Journal, který popisuje závěry nové studie.

Avšak prohledávání katalogu s daty z družice WISE ještě není zcela u konce. Další studium odhalilo několik tisíc nových obyvatel v kosmickém okolí Slunce. Jedná se o hvězdy a chladnější tělesa označovaná termínem hnědí trpaslíci.

„Nové sousední hvězdné systémy, které se skrývaly v rovině našeho pohledu, byly objeveny na základě studia dat družice WISE,“ říká Ned Wright (University of California, Los Angeles), hlavní vědecký pracovník mise. Druhá studie dat získaných družicí WISE, která se zaměřila na objekty za hranicemi Sluneční soustavy, vedla k objevu 3 525 hvězd a hnědých trpaslíků do vzdálenosti 500 světelných roků od Slunce.

Výzkum pomocí družice WISE probíhal od roku 2010 (start 14. 12. 2009) do začátku roku 2011, přičemž byly vykonány dvě kompletní přehlídky oblohy, které od sebe odděloval šestiměsíční časový interval. Během průzkumu bylo pozorováno téměř 750 miliónů planetek, hvězd a galaxií. V listopadu 2013 NASA uvolnila data z programu All-WISE, která umožnila astronomům porovnat obě přehlídky oblohy a pátrat po pohybujících se objektech.

Prohledávání katalogu WISE za účelem pátrání po pohybujících se objektech vedlo k objevu několika blízkých hvězd. Objev zahrnuje mimo jiné binární soustavu hnědých trpaslíků v souhvězdí Pravítka, která je od Země vzdálena 6,5 světelného roku. Tento hvězdný systém obdržel pojmenování WISE J104915.57-531906 (jedná se o třetí nejbližší hvězdný systém vzhledem ke Slunci).

Zdroj: phys.org.news

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.