Srdce a šperk
Uznání a copyright: Martin Myslivec (http://www.hvbo.cz)
Popis: Snímek zabírá část mlhoviny Srdce - IC1805, s hvězdokupou Melotte 15 v jejím středu. Navíc jsem při snímání v záběru objevil malý \"šperk\", o kterém jsem před započetím snímání neměl tušení. Jedná se o maličkou planetární mlhovinu WeBo1 (Webbink, Bond, PN G135.6+01.0) která je vidět u levého okraje tak ve čtvrtině snímku zdola. Více o tomto zajímavém objektu třeba zde: http://iopscience.iop.org/article/10.1086/344809/fulltext/202414.text.html
Snímek v plném rozlišení má 4500x3500 pixelů a je ke shlédnutí zde: http://hvbo.cz/data/uploads/galerie/mlhoviny/IC1805_SHO_gold_full.jpg
- Technické údaje a postup:
Místo pořízení: Běleč nad Orlicí
Datum pořízení: od 1.10.2017 do 22.1.2018. Celkem 33h 40m
Optika: Newton 300/1200, korektor ASA 3'' Wynne 0.95x, Baader Ha, OIII, SII filtry
Montáž: vlastní výroba
Snímač: KAF 16200 (G3-16200)
Zpracování: Tento snímek jsem pořizoval od října 2017 do ledna 2018.
Celkem bylo k vytvoření snímku použito 800 min. expozic přes H-alfa filtr, 610 min. přes OIII a 610 min. přes SII. Tedy 33 hodin a 40 minut. Nasnímáno bylo těch snímků ve skutečnosti ještě více, ale vzhledem k tomu, že jsem ze zoufalosti z počasí fotil v každé díře, a nechával snímání běžet, i když chodily mraky, tak pochopitelně část snímků šla do koše. A nelze nepřipomenout, že obrovský podíl na výsledku má hvězdárna a hlavně přesná montáž dalekohledu, která běží tak, že ani po hodině mraků, když se znova vyjasní, nezmizí pointační hvězda v OAG ze čtverečku 64x64 pixelů. Takže po každém vyjasnění se pointace znovu sama chytí a fotí to dál. Stylem výjezdů se sestavou do terénu by takovýto snímek nejspíš nevznikl.
Fotografováno bylo:
1,2,13-14-15-16. října 2017
22-23. listopadu 2017
7, 25-26. prosince 2017
21-22. ledna 2018
25. ledna jsem usoudil, že to už musí stačit a dal se do zpracování. Použil jsem pro mne již běžný způsob zpracování pomocí SW Pixinsight, kde jsem nejprve všechny snímky přetřídil pomocí subframe selectoru (tedy neprohlížel jsem každý na vlastní oči, bylo jich opravdu moc) a vyházel ty nepovedené (neostré, či s mizerným poměrem singál/šum). Zbytek jsem normálně zkalibroval, složil, a tři výsledné úzkopásmové snímky seskládal do barevného snímku v nepravých barvách (azurovo-zlatá varianta tzv. Hubblovy barevné palety). A právě ten nyní zasílám do ČAM.