Úvodní strana  >  Na obloze  >  Komety  >  Kolik je komet a odkud přilétají?

Kolik je komet a odkud přilétají?

Komety R1 Lovejoy, X1 LINEAR. Autor: Petr Štarha
Komety R1 Lovejoy, X1 LINEAR.
Autor: Petr Štarha
Komet je velmi velké množství. Existuje jejich "zásobárna" ležící na samé hranici sluneční soustavy - tzv. Oortův oblak. V něm kometární jádra přetrvala z období formování sluneční soustavy. Dle současných odhadů je v Oortově oblaku asi sedm bilionů komet. Gravitačními poruchami od blízkých hvězd a galaktických molekulárních mračen jsou potom některá jádra nasměrována do vnitřních oblastí Sluneční soustavy. Gravitačním působením Slunce a velkých planet (především Jupitera a Saturna) se jejich dráha ve sluneční soustavě může opět výrazně změnit - jsou známy případy, kdy se kometa dostala na dráhu, po které opustí naši sluneční soustavu a bude putovat mezihvězdným prostorem, a naopak je známo mnoho případů, kdy byla kometární dráha změněna natolik, že došlo k jejímu "zachycení" a kometa se trvale pohybuje ve vnitřních oblastech sluneční soustavy po eliptické dráze.

Kometám, které se vracejí do blízkosti Slunce (a tedy i Země), říkáme periodické. Takových známe několik stovek. Ty, jejichž doba oběhu kolem Slunce je kratší než 200 let, potom nazýváme krátkoperiodé. Těch již astronomové pozorovali více než 150 a jejich nejznámější představitelkou je 1P/Halley. Známe několik set kometárních drah určených při více jak 900 pozorovaných návratů komet do blízkosti Slunce.

Štítky: Dvě komety, Kometa

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.