Úvodní strana  >  Na obloze  >  Slunce  >  Zatmění Slunce  >  Zatmění Slunce v letech 2011–2020  >  Zatmění Slunce 4. ledna 2011

Zatmění Slunce 4. ledna 2011

Průběh zatmění Slunce 4. ledna 2011 v Praze. Zdroj: EAI.
Pozoruhodné částečné zatmění nastalo v dopoledních hodinách. Slunce v západní polovině České republiky vycházelo již částečně ukrojené Měsícem. V maximální fázi dosáhlo zatmění velikosti kolem 79 procent, a to nevysoko nad jihovýchodním obzorem. S trochou nadsázky se dala maximální fáze přirovnat "úsměvu na nebi", neboť Měsíc Slunce zakrýval shora a přes filtr jsme tak spatřili srpek Slunce natočený svou oblou částí k obzoru. Zatmění na Zemi však nenastalo úplné či prstencové, pouze částečné ve Švédsku s velikostí necelých 86 procent. Šlo o největší částečné zatmění v České republice po 8 letech a nejvýraznější svého druhu až do roku 2026.

Obsah​

Akce a pozorování pro veřejnost v České republice

Zatmění Slunce je nepochybně mimořádný úkaz na obloze. Ovšem pokud se astronomii věnujete jen okrajově, určitě se vyplatí úkaz pozorovat zprostředkovaně v místech, kde bude probíhat pozorování pro veřejnost. To proběhlo hned na několika místech v České republice. V průběhu úkazu bylo možné navštívit vám nejbližší hvězdárnu nebo místo, odkud bylo pozorování zajištěno například nějakou astronomickou společností. Během pozorování návštěvníky čekal i zajímavými informacemi či pokusy nabitý program.

⇒ Akce pro veřejnost v České republice ⇐

Internetové videopřenosy

Animace pohybu měsíčního stínu po Zemi
(Autor: A. T. Sinclair)

Částečné zatmění Slunce 4. ledna 2011

Články na astro.cz

Doporučujeme

Štítky: Slunce, Zatmění Slunce 2011

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.